bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
accountantskosten | -144 | -144 | -144 | -144 | -144 |
Wet open overheid | -122 | -1.113 | -1.167 | -1.217 | -415 |
kosten verkiezingen | 639 | -353 | -226 | -421 | -251 |
meer fracties in gemeenteraad na verkiezingen | -71 | -95 | -95 | -95 | -95 |
totaal | 302 | -1.705 | -1.632 | -1.877 | -905 |
Accountantskosten
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-144 | -144 | -144 | -144 | -144 | |
totaal | -144 | -144 | -144 | -144 | -144 |
Het contract met onze huidige accountant loopt af in 2022. We hebben de aanbesteding inmiddels afgerond. Het nieuwe contract gaat in per 1 mei 2022 voor de controle van de jaarrekening 2022. De kosten van de accountantscontrole stijgen met € 0,15 miljoen. Voor 2022 gaat het om ongeveer de helft. Daarnaast hebben we dit jaar net zoals alle andere gemeenten te maken met meer specifieke uitkeringen vanuit het Rijk. Hierbij krijgen wij geld van het Rijk voor specifieke doelen. De accountant controleert of wij dit geld juist hebben besteed. Voor de controle van deze regelingen moet de accountant extra werkzaamheden verrichten.
Wet open overheid
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a) programmateam WOO en incidentele lasten | -375 | -1.153 | -1.153 | -1.153 | |
b) structureel actief openbaar maken | -50 | -365 | -465 | -565 | -715 |
c) incidentele bijdrage Rijk | 164 | 227 | 232 | 237 | |
d) structurele bijdrage Rijk | 139 | 178 | 219 | 264 | 300 |
totaal | -122 | -1.113 | -1.167 | -1.217 | -415 |
Vanaf 1 mei 2022 gaat de wet open overheid (WOO) in. De WOO heeft als doel de overheid transparanter en toegankelijker te maken, door informatie actief en digitaal openbaar te maken. En door de informatiehuishouding op orde te brengen, zodat informatie op de juiste plek beschikbaar is en geschikt om openbaar te maken.
Dit is een grote verandering ten opzichte van de huidige werkwijze. We maken nu slechts een beperkt deel van onze informatie openbaar. Het vraagt veel handwerk om informatie te verzamelen, te beoordelen op juridische gronden en om persoonsgegevens of andere gevoelige gegevens te verwijderen. We hebben in beeld gebracht hoeveel werk het ons gaat opleveren en wat dat gaat kosten. Daarnaast krijgen we geld van het Rijk, maar dat is niet genoeg om alle kosten te dekken. Het kostenplaatje is als volgt opgebouwd:
a) Het programmateam zorgt voor de begeleiding en de implementatie van de WOO. Verschillende systemen moeten worden ingericht en de totale impact wordt hiermee in beeld gebracht.
b) Dit zijn de structurele lasten van de systemen, contactfunctionarissen en de kosten om de documenten daadwerkelijk te publiceren. We hebben de kosten op basis van een VNG handreiking bepaald.
c en d) We krijgen incidentele en structurele bijdrages van het Rijk. Die zetten we met deze wijziging in.
Kosten verkiezingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjaren begroting er uit | 45 | 27 | 29 | 29 | 29 |
meerjarige begroting lasten | -255 | -380 | -255 | -450 | -280 |
vrijval egalisatiereserve verkiezingen | 849 | ||||
totaal | 639 | -353 | -226 | -421 | -251 |
Tot 2030 hebben we ieder jaar een verkiezing, met uitzondering van 1 jaar. Tot nu toe stopten we altijd geld in de reserve verkiezingen, en haalden we het geld er weer uit als er verkiezingen zijn. Maar omdat er bijna elk jaar verkiezingen zijn, heeft dit niet zoveel nut. Daarom heffen we de reserve op en ramen we nu de verwachte kosten van verkiezingen nu direct in de begroting. Er zat niet genoeg geld in de reserve, per saldo is hier dus een knelpunt.
Meer fracties in gemeenteraad na verkiezingen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-71 | -95 | -95 | -95 | -95 | |
totaal | -71 | -95 | -95 | -95 | -95 |
De gemeenteraadsverkiezingen 2022 hebben uitgewezen dat er de komende periode 4 fracties meer zijn dan in de vorige periode. Hierdoor is er meer geld nodig voor fractievergoedingen en fractieassistenten.