bedragen x € 1.000 | |||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
normbedragen 2022 | -413 | -412 | -413 | -413 | -413 |
hogere kosten loonkostensubsidie (bijstand) | |||||
invoeringskosten participatiewet | |||||
armoedebeleid | 25 | -25 | |||
schuldhulpverlening | |||||
administratieve bijstellingen | 154 | -12 | -12 | -12 | -12 |
totaal | -234 | -449 | -425 | -425 | -425 |
Normbedragen 2022
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-413 | -412 | -413 | -413 | -413 | |
totaal | -413 | -412 | -413 | -413 | -413 |
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling.
Hogere kosten loonkostensubsidie (bijstand)
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
loonkostensubsidie | -627 | -627 | -627 | -627 | -627 |
stelpost Rijksbudget | 627 | 627 | 627 | 627 | 627 |
totaal |
In 2021 zijn de kosten voor de loonkostensubsidie hoger dan begroot. Dit komt omdat steeds meer mensen werken met gebruik van loonkostensubsidie. Hierdoor zullen de kosten vanaf 2022 ook hoger zijn. We passen daarom nu de begroting aan.
Vanaf 2022 krijgen gemeenten geld van het Rijk voor loonkostensubsidie op basis van de kosten in vorige jaren. Gezien we in 2021 meer kosten hebben gemaakt verwachten we ook hogere inkomsten. We hebben hierover pas behoorlijke zekerheid wanneer het Rijk het voorlopige budget 2022 vaststelt. We verwachten dit in de 2e kwartaalrapportage te kunnen meenemen. Tot dan gaan wij er van uit dat we genoeg extra geld krijgen van het Rijk om de kosten te kunnen betalen.
Invoeringskosten participatiewet
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
raming lasten | -373 | ||||
vrijval reserve | 373 | ||||
totaal |
Dit gaat om regionaal geld voor re-integratie. Dit wordt door het Regionaal Werkbedrijf Flevoland uitgevoerd. Het is niet noodzakelijk om dit via een reserve te laten lopen. Dit kan ook direct in de begroting opgenomen worden. Als het geld dan in het lopende jaar niet is uitgegeven moet dit wel worden doorgezet naar het volgende jaar. Het geld zetten we in om de regionale en lokale re-integratie activiteiten een extra impuls te geven.
Armoedebeleid
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
25 | -25 | ||||
totaal | 25 | -25 |
We hebben de reserve voor het armoedebeleid opgeheven. Dit was onderdeel van het onderzoek reserves. Hierdoor hebben we in 2022 een voordeel van € 25.000 en in 2023 een nadeel.
Schuldhulpverlening
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
bijdrage Rijk | 8.200 | ||||
uitgaven | -8.200 | ||||
totaal |
Het Rijk heeft € 680 miljoen beschikbaar gesteld voor een energietoeslag voor mensen met een inkomen tot 120% van het minimum loon. Gemeenten zijn vrij om de doelgroep exact te bepalen. Deze inwoners krijgen € 800 compensatie op de energierekening. We willen deze doelgroep uitbreiden met mensen die in de schuldhulpverlening zitten. Hiermee voorkomen we dat deze doelgroep verder in de problemen komt. We verwachten dat we de regeling binnen het beschikbare budget kunnen uitvoeren.
Administratieve bijstellingen
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak .