bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
diverse bijstellingen werk en inkomen | 147 | ||||
bijstandsverlening | -1.346 | ||||
jeugdfonds sport en cultuur 2021 | 255 | ||||
vereenvoudiging Besluit bijstand zelfstandigen (BBZ) | -852 | ||||
Tozo-uitkering 2020 | |||||
totaal | -1.796 |
Diverse bijstellingen werk en inkomen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. individuele inkomenstoeslag | 61 | ||||
b. beschermingsbewind | 52 | ||||
c. vacatures inburgering | 134 | ||||
d. ICT en personeelskosten | -100 | ||||
totaal | 147 |
We stellen een viertal budgetten bij, per saldo levert dit een voordeel op van € € 0,15 miljoen:
a. individuele inkomenstoeslag
Het aantal mensen dat gebruikt maakt van de regeling daalt, maar het bedrag per aanvraag neemt wel toe. Hierdoor verwachten we € 0,06 miljoen minder uit te geven.
b. beschermingsbewind
Er zijn ongeveer 30 mensen minder die beschermingsbewind nodig hebben. De bewindvoeringskosten per klant nemen wel ligt toe. Hierdoor verwachten we € 0,05 miljoen minder uit te geven.
c. vacatures inburgering
Door het later invullen van vacatures verwachten we € 0,13 miljoen aan legere personeelskosten voor inburgering.
d. ICT en personeelskosten
We moeten investeringen doen in ICT. Het gaat om onder andere MijnInkomen en invoering van een kwaliteitssysteem. Hierdoor zijn de kosten € 0,1 miljoen hoger
Bijstandsverlening
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. terugvordering en verhaal | -949 | ||||
b. verwacht tekort op de bijstand | -397 | ||||
totaal | -1.346 |
a. terugvordering en verhaal
Wij verwachten € 1,9 miljoen aan lagere inkomsten uit terugvordering en verhaal dan begroot. Doordat er minder wordt teruggevorderd hoeven we ook € 1 miljoen minder in de voorziening voor oninbaarheid te storten. In totaal dus een nadeel van € 0,9 miljoen. Dit komt ten eerste door de tijdelijk beperktere capaciteit die beschikbaar was voor handhaving en onderzoek. Dit komt omdat het personeel is ingezet voor andere taken, zoals de handhaving van de quarantaineverplichtingen en leefgeld Oekraïners.
Ook zijn verbeteringen doorgevoerd op het gebied van handhaving door preventie/controle aan de poort en door de ontwikkelingen qua toepassen van menselijke maatwerk en meer werken vanuit de bedoeling van de wet. Dit zorgt er ook voor dat er minder of lagere terugvorderingen worden opgelegd.
b. verwacht tekort op bijstandsuitgaven
Het tekort van € 0,4 miljoen heeft een aantal oorzaken.
1. de uitkering van het Rijk is € 10,9 miljoen lager dan begroot omdat er landelijk minder bijstandsklanten zijn
2. we verwachtten gemiddeld 5.100 in 2022, terwijl we er 6.050 hadden begroot. Hierdoor dalen de uitgaven met € 13,4 miljoen
3. De kosten per klant nemen toe van € 14.500 naar 5 15.000. De kosten nemen hierdoor met € 2,6 miljoen toe
4. Er maken meer mensen gebruik van de loonkostensubsidie. Hierdoor stijgen de kosten met € 0,3 miljoen.
Bij de derde kwartaalrapportage stellen we de begroting nog een keer bij. Dan weten we beter wat de daadwerkelijke kosten zijn en hoeveel geld we van het Rijk krijgen. Het gaat om kleine verschillen. Als we over 2022 gemiddeld 27 klanten minder hebben dan we nu verwachten komen we uit met de uitkering van het Rijk.
Jeugdfonds sport en cultuur 2021
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
255 | |||||
totaal | 255 |
In 2021 is er minder gebruik gemaakt van het jeugdfonds sport en cultuur. In 2020 was dit ook al zo. De verwachting is dat het aantal aanvragen in 2022 weer gaat stijgen doordat er minder beperkingen zijn doo corona.
Vereenvoudiging Besluit bijstand zelfstandigen (BBZ)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-852 | |||||
totaal | -852 |
Op 1 september 2021 is de TOZO-regeling gestopt. Door een plotselinge nieuwe lockdown heeft het kabinet per 1 oktober 2021 de toegang tot de BBZ simpeler gemaakt. Een maatregel was bijvoorbeeld om geen vermogenstoets meer te doen en geen eisen te stellen aan de startdatum van de onderneming. De regeling liep tot 1 april 2022. Door deze tijdelijke regeling zijn het aantal aanvragen voor de BBZ en de kosten enorm gestegen. We verwachten hierdoor een nadeel van € 1,7 miljoen., Deze hogere kosten zien we ook bij andere gemeenten. De vergoeding van de BBZ loopt via het macrobudget van de BUIG. Het is nog niet duidelijk of het Rijk deze kosten ook gaat vergoeden. We nemen daarom nu voorzichtigheidshalve een nadeel op.Tegenover dit nadeel staan € 0,9 miljoen aan lagere uitgaven voor levensonderhoud starters en de regulier BBZ.
Tozo-uitkering 2020
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
totaal |
In de jaarrekening 2021 hebben we een nadeel opgenomen van € 1,5 miljoen op de Tozo-uitkering 2021. Bij de accountantscontrole kon voor € 1,5 miljoen aan uitkeringen niet vastgesteld worden of deze juist waren verstrekt. Inmiddels heeft de accountant verder onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat de fouten en onzekerheden in 2020 veel kleiner waren. We zijn daarom in gesprek gegaan met het ministerie om dit geld alsnog te krijgen. Het ministerie heeft mondeling aangegeven dat het verzoek wordt afgewezen. De officiële brief moeten we nog krijgen. We hebben nu de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de beschikking. We zullen de afwijzingsbrief juridisch beoordelen en dan bepalen of we in beroep gaan. De kans dat we in beroep gaan is heel groot. Wij vinden het onterecht dat we € 1,5 miljoen worden gekort terwijl uit onderzoek blijkt dat de fouten kleiner zijn dan € 100.000.