bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
toeristenbelasting aanslag 2021 | -250 | ||||
actualisatie rente | 389 | -1.338 | -1.910 | -2.496 | -3.466 |
OZB niet woningen areaaluitbreiding | 100 | ||||
meicirculaire: extra gemeentefonds | 1.024 | 8.699 | 11.428 | 16.638 | 3.878 |
vennootschapsbelasting | -1.650 | -150 | -150 | -150 | -150 |
garantstellingsprovisie HVC | -68 | -64 | -47 | -20 | -20 |
hogere loon- en prijscompensatie | 8.152 | ||||
meicirculaire: minder geld door Rijksbezuiniging Wmo | -84 | -126 | -899 | -941 | |
herijking gemeentefonds | 1.300 | -1.700 | -1.800 | -1.900 | |
meicirculaire: bijstelling extra geld jeugdhulp | -146 | 23 | 81 | 89 | -62 |
totaal | 7.551 | 8.386 | 7.576 | 11.362 | -2.661 |
Toeristenbelasting aanslag 2021
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-250 | |||||
totaal | -250 |
In de jaarrekening 2021 is rekening gehouden met een lagere bezettingsgraad (50%) vanwege de corona-maatregelen. Een adviesbureau heeft in het 1e kwartaal van 2022 de brancheorganisaties bezocht. Uit de jaarcontroles blijkt dat de bezettingsgraad veel lager ligt dan waar we in het 4e kwartaal 2021 rekening mee hebben gehouden. De maximale bezettingsgraad is in jaar 2021 gemiddeld 10% geweest. Dit komt omdat hotels zijn overgegaan naar Long-Stay verhuur aan ingezetenen en die betalen geen toeristenbelasting. In de raming is ook rekening gehouden met uitbreiding van 2 hotels. Een hotel heeft later zijn deuren geopend en de ander is in 2021 nog niet geopend. Verder hebben ook de Airbnb’s in Almere een lagere bezetting dan gedacht.
Actualisatie rente
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
389 | -1.338 | -1.910 | -2.496 | -3.466 | |
totaal | 389 | -1.338 | -1.910 | -2.496 | -3.466 |
OZB niet woningen areaaluitbreiding
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
100 | |||||
totaal | 100 |
Er zijn meer bedrijven in Almere gevestigd waardoor we meer inkomsten uit de OZB voor niet woningen ontvangen dit jaar. In de begroting 2023 actualiseren we de inwoners- en woningbouwprognose weer, en verwerken we de financiële effecten daarvan.
Meicirculaire: extra gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. extra gemeentefondsgeld (accres) | 4.224 | 20.799 | 33.928 | 42.238 | 17.078 |
b. extra gemeentefondsgeld BTW compensatiefonds | 5.600 | 4.000 | 4.000 | 4.100 | |
c. meebetalen aan woningbouwimpuls | -1.200 | -1.200 | -1.200 | ||
d. meebetalen aan volkshuisvestingsfonds | -1.800 | -1.800 | -1.800 | ||
e. schrappen oploop opschalingskorting | 4.800 | 6.500 | 8.300 | ||
f. al meegenomen bij eerste kwartaalrapportage | -8.800 | -17.900 | -30.000 | -35.000 | -13.200 |
totaal | 1.024 | 8.699 | 11.428 | 16.638 | 3.878 |
Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we de effecten van het regeerakkoord meegenomen. De informatie moesten we toen halen uit de startnota. We moesten toen ook zelf een inschatting maken hoeveel geld Almere hiervan zou krijgen. In de meicirculaire staat hoeveel we werkelijk krijgen. In de tabel hieronder staan de uitkomsten:
De belangrijkste bijstellingen ten opzichte van de eerste kwartaalrapportage zijn:
- het accres is hoger omdat de Rijksuitgaven ook hoger zijn. Hierdoor krijgen we in de jaren 2022-2025 in totaal € 30 miljoen extra. Structureel krijgen we vanaf 2026 € 1 miljoen extra
- Er is in 2021 € 0,4 miljard minder btw gedeclareerd door gemeenten en provincies. Dit geld krijgen we via het gemeentefonds terug. Deze ruimte mogen we tot en met 2025 ook begroten. Hierdoor krijgen we in de jaren 2022-2025 in totaal € 10 miljoen extra.
- We betalen in de jaren 2023-2025 mee aan de woningbouwimpuls en het volkshuisvestingsfonds. In de eerste kwartaalrapportage dachten we dat we ook in 2026 nog moesten meebetalen. Dat is niet het geval. Hierdoor krijgen we structureel vanaf 2026 € 3 miljoen extra
- Het Rijk heeft de opschalingskorting voor de jaren 2022-2025 verlaagd. Dit is een voordeel dat we al bij de eerste kwartaalrapportage hebben meegenomen. Het voordeel is in totaal 3 miljoen minder dan verwacht.
Vennootschapsbelasting
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-1.650 | -150 | -150 | -150 | -150 | |
totaal | -1.650 | -150 | -150 | -150 | -150 |
We moeten € 1,5 miljoen VPB (Vennootschapsbelasting) betalen over 2021. Dat blijkt nu de fiscale winst 2021 bekend is. Als gemeente moeten we VPB betalen over de winst van onze 'ondernemersactiviteiten'. Dat zijn de grondverkopen, reclame-inkomsten en het garageparkeren. Tot 2021 konden we de winst verrekenen met fiscale verliezen uit het verleden. Inmiddels hebben wij al onze compensabele verliezen ingezet, waardoor wij voor 2021 VPB moeten gaan betalen.
Voor de VPB op de activiteiten van de algemene dienst (reclame en parkeren) hebben wij nu structureel € 250.000 in de begroting staan. Dit blijkt niet genoeg. We verhogen dit budget daarom structureel met € 150.000.
Voor de VPB van het grondbedrijf nemen we geen bedrag op in de begroting. Deze VPB betalen we jaarlijks uit de winst van het grondbedrijf.
Garantstellingsprovisie HVC
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-68 | -64 | -47 | -20 | -20 | |
totaal | -68 | -64 | -47 | -20 | -20 |
De garantgestelde leningen bij HVC nemen sneller af dan verwacht. HVC betaalt de aandeelhouders 1% garantstellingsprovisie. Omdat de leningen afnemen daalt ook onze garantstellingsprovisie. Het risico dat Almere wordt aangesproken op deze garantstelling daalt hiermee ook. Voor Almere gaat het in 2022 om een garantstelling van € 30,4 miljoen, waarvoor we een vergoeding van € 304.000 ontvangen.
Hogere loon- en prijscompensatie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. loon- en prijscompensatie gemeentefonds | 8.152 | 23.000 | 34.000 | 51.000 | 60.000 |
b. loon- en prijscompensatie lokale belastingen | 3.000 | 5.000 | 7.000 | 9.000 | |
c. reserveren voor loon- en prijsstijgingen vanaf 2023 | -26.000 | -39.000 | -58.000 | -69.000 | |
totaal | 8.152 |
De loon- en prijsstijgingen liggen fors hoger dan in het eerste kwartaal ingeschat. Hierdoor krijgen we ook meer geld vanuit het gemeentefonds om deze kostenstijgingen te kunnen betalen. De uitvoering van 2022 is al halverwege. Ook zijn de subsidies en tarieven voor 2022 al vastgesteld. Deze stellen we voor het lopende jaar achteraf niet bij. Het extra geld voor hogere loon- prijsstijgingen is in 2022 dus in principe niet nodig. Als er zich knelpunten voor doen in 2022 worden deze gemeld in de kwartaalrapportage.
Structureel hebben we het geld wel nodig om de hogere loon- en prijsstijgingen te kunnen betalen.
Meicirculaire: minder geld door Rijksbezuiniging Wmo
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-84 | -126 | -899 | -941 | ||
totaal | -84 | -126 | -899 | -941 |
Door de bezuingiing op de Wmo uit het regeerakkoord krijgen we minder geld uit het gemeentefonds. Dit hebben we nu verwerkt.
Herijking gemeentefonds
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. meegenomen bij 1e kwartaalrapportage | 3.100 | 3.100 | 3.100 | 3.100 | |
b. uitkomst meicirculaire | -4.700 | -4.800 | -4.900 | -5.000 | |
c. ingroeipad, maaximaal € 7,50 per inwoner | 2.900 | ||||
totaal | 1.300 | -1.700 | -1.800 | -1.900 |
Bij de eerste kwartaalrapportage hadden we de voorlopige uitkomsten van de herijking meegenomen. Dit was een nadeel van € 3,1 miljoen structureel. De uitkomsten waren berekend op de gemeentefondsuitkering van 2019. In de meicirculaire is de herijking opnieuw berekend op basis van het jaar 2023. Hierin zijn dus alle besluiten en budgetontwikkelingen van het gemeentefonds meegenomen. Maar ook recente data zoals het aantal inwoners, bijstandsklanten etc. Ons nadeel is in totaal € 5 miljoen, dit is € 21,29 per inwoner. We hebben dus een extra structureel nadeel hebben van € 1,9 miljoen vergeleken met het eerste kwartaal.
In 2023 is het nadeel lager, omdat er een ingroeipad van 1 jaar is afgesproken. Er wordt in 2023 € 7,50 per inwoner van de korting afgehaald.
Meicirculaire: bijstelling extra geld jeugdhulp
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-146 | 23 | 81 | 89 | -62 | |
totaal | -146 | 23 | 81 | 89 | -62 |
Na de herijking van het gemeentefonds hebben we een aandeel van 1,21% in de extra middelen voor de jeugdhulp. Voor de herijking was dit 1,61%. Kort gezegd ons aandeel neemt met ongeveer 25% af. Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we de inschatting van ons lagere aandeel meegenomen. In de meicirculaire staat wat we werkelijk krijgen. Dit verwerken we nu in de begroting.