Veiligheid en handhaving

Veilige wijken en georganiseerde ondermijnende criminaliteit

Het budget voor veiligheidsbeleid zetten we op verschillende manieren in:

  • Het grootste deel van dit geld is beschikbaar voor de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast. We geven subsidie aan partners wat zij gebruiken voor het opvangen en helpen van jongeren die in de problemen zijn gekomen.
  • We maken algemene kosten. Hieronder vallen bijvoorbeeld de buurtpreventie medewerkers en eventuele advieskosten bij bezwaarprocedures.
  • We geven een vergoeding aan het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) en bureau Regionale Veiligheidsstrategie (RVS). RIEC en RVS zijn gemeenschappelijke regelingen van alle 39 gemeenten in Midden-Nederland. Deze organisaties werken samen en delen informatie, expertise en slagkracht om (ondermijnende) criminaliteit aan te pakken.
  • We hebben versterkingsgelden. Bij versterkingsgelden wordt (ieder jaar) een vergoeding bij het Rijk aangevraagd om de deskundigheid van specialisten te verbeteren over radicalisering en het herkennen en melden van signalen. Ook zetten wij in op het groter maken van weerbaarheid tegen invloeden van het radicaal gedachtegoed.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

0,1

0,1

0,5

0,8

1,0

0,9

subsidie

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

inkoop

0,5

0,4

0,6

0,5

0,6

0,6

0,5

subsidieontvangst

0,2

0,1

0,3

totaal

0,7

0,2

0,7

0,1

0,9

0,3

1,4

0,0

1,6

0,0

1,9

0,0

1,7

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

volledig beïnvloedbaar

Het geld voor de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast is direct beïnvloedbaar. Ook de versterkingsgelden zijn beïnvloedbaar alleen moeten wij dit geld terugbetalen aan het Rijk als we het niet uitgeven.

De rest van het geld is op een later moment beïnvloedbaar. Wij hebben bijvoorbeeld een langlopende samenwerking met het RIEC en RVS waardoor we hier niet direct mee kunnen stoppen.  

Maatschappelijke gevolgen

De bevolking van Almere bestaat uit een groter aantal jongeren dan het landelijke gemiddelde. Jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast is daardoor in Almere een belangrijk onderwerp. Het niet aanpakken van jeugdcriminaliteit heeft als risico dat daders de doorstap maken van straatroven en overvallen naar de georganiseerde criminaliteit, zoals drugshandel. Ook het ontstaan van criminele groepen in de stad wordt dan niet aangepakt.

Het niet aanpakken van georganiseerde ondermijnende criminaliteit kan leiden tot een stijging van geweld in de stad dat te maken heeft met criminele activiteiten. Zoals bijvoorbeeld het beschieten van woningen of bedrijfsgebouwen of zelfs moordaanslagen in woonwijken. Daarnaast is het risico van georganiseerde ondermijnende criminaliteit dat de onder- en bovenwereld met elkaar verweven raken, waardoor onze rechtstaat wordt aangetast.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van landelijke politieke ontwikkelingen bestaat de kans dat er meer druk ontstaat om georganiseerde ondermijnende criminaliteit aan te pakken. Hierdoor kan het zijn dat we kosten moeten maken die we niet begroot hebben.
  • Als gevolg van een blijvende toename in jeugdcriminaliteit bestaat de kans dat we meer geld aan onze partners moeten betalen om onze aanpak jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast voort te zetten. We maken dan meer kosten dan we nu begroten.
  • Als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving van het Rijk bestaat de kans dat wij meer taken krijgen. Als het Rijk hier geen extra geld voor beschikbaar stelt dan moeten we extra kosten maken.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05