Veiligheid en handhaving

Veiligheid algemeen

Met dit geld betalen we 17 fte. Deze medewerkers werken aan het ontwikkelen van en adviseren op veiligheidsbeleid. Zij werken aan meerdere onderwerpen tegelijkertijd en schakelen met verschillende partners binnen en buiten de gemeente Almere. Onderdeel hiervan is het team crisisbeheersing & rampenbestrijding wat zich de laatste tijd heeft bezig gehouden met de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. 1 fte hiervan is gedetacheerd bij de Veiligheidsregio Flevoland. Hiervoor ontvangen wij ook inkomsten.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

1,9

0,1

1,9

0,1

1,8

0,1

1,8

0,1

1,9

0,1

2,0

0,1

2,0

0,1

inhuur

0,2

0,2

inkoop

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,1

0,0

totaal

2,1

0,1

2,1

0,1

1,8

0,1

1,9

0,1

1,9

0,1

2,0

0,1

2,0

0,1

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

De gemeenteraad is vanuit de Politiewet verplicht om eens per vier jaar de veiligheidsdoelen voor de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening door de politie vast te stellen. Dat is in Almere vastgelegd in het Actieplan Veiligheid. De wet schrijft geen minimum voor wat we aan veiligheidsbeleid moeten uitgeven.

Tussentijds zijn er wijzigingen mogelijk op de doelstellingen. Als we minder projecten doen of minder inzetten op bepaalde onderwerpen dan vraagt dat ook minder personele inzet.
Daarentegen is er wel een minimum aan capaciteit nodig om aan onze wettelijke zorgplicht te voldoen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de openbare orde te kunnen handhaven, het uitvoeren van piketdiensten en voldoende fte om in te spelen op actualiteiten en vragen van de raad.

Maatschappelijke gevolgen

De maatschappelijke gevolgen zijn vooral merkbaar als niet wordt opgetreden en leiden dan tot (ernstige) verstoringen van openbare orde en onvoldoende hulp door de politie. Dit heeft al snel gevolgen voor de geloofwaardigheid van en het vertrouwen van de mensen in het openbaar bestuur. Een groot deel van het werk gaat om handhaving van de openbare orde, beleidsadvisering en inspelen op gebeurtenissen. Tegelijk wordt veel tijd besteed aan samenwerking en een tijdige inzet van verschillende partners om te voorkomen dat veiligheidsvraagstukken ontstaan of groter worden.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Door externe financiering voor projecten en onderwerpen bestaat de kans dat wij geen geld ontvangen voor het personeel dat hierbij hoort, maar alleen voor het uitvoeren van de taken. Hierdoor moet hetzelfde aantal medewerkers nog meer taken uitvoeren of moeten wij keuzes maken op onze personele inzet op projecten en onderwerpen.
  • Als er vanuit het Rijk nieuwe wet- en regelgeving komt dan bestaat de kans dat er meer werk is voor de beleidsadviseurs. Hierdoor hebben we mogelijk meer beleidsadviseurs nodig. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het groter worden van taken en of extra taken.
  • Als er zich gebeurtenissen in de stad afspelen dan bestaat de kans dat we daar actie op moeten ondernemen en het bestuur en de raad hierin moeten adviseren. Dit vraagt extra inzet van de beleidsadviseurs en zet de beschikbare werktijd direct onder druk. Het gaat hier dan onder meer om rampen of crises die zich voordoen, maar ook om het sluiten van panden of tijdelijk cameratoezicht in het kader van ondermijnende criminaliteit of extra maatregelen die getroffen moeten worden om de openbare orde bij demonstraties te bewaken.
  • Als bepaalde soorten grootstedelijke problematiek zich voordoen, zoals bijvoorbeeld een toename in gebruik van wapens door jongeren, dan vraagt dit extra inzet van de beleidsadviseurs terwijl we hier vanuit het Rijk niet meer geld voor krijgen.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05