Veiligheid en handhaving

Omgevingsvergunningen

Het afgeven van milieuvergunningen, het verwerken van meldingen, en toezicht en handhaving op bodem en milieu wordt grotendeels voor ons uitgevoerd door de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek. Wij betalen de omgevingsdienst hier jaarlijks voor (subsidie).

Ook maken wij kosten voor medewerkers (ongeveer 6 fte) die het contact met de omgevingsdienst onderhouden, toezicht houden en beleid schrijven.

Via het gemeentefonds krijgen we jaarlijks € 0,2 miljoen voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving bij industriële bedrijven met moeilijkere milieuproblematiek.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

0,4

subsidie

0,8

1,5

1,7

2,6

2,6

2,5

2,5

inkoop

0,1

0,2

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

subsidieontvangst

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

overig

0,0

0,2

totaal

1,3

0,0

2,1

0,2

2,2

0,4

3,1

0,2

3,0

0,2

2,9

0,2

2,9

0,2

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Wij hebben een wettelijk verplichting om deze taken uit te voeren. We worden hiervoor gecontroleerd door de provincie Flevoland door middel van het interbestuurlijk toezicht. Wij laten deze taken uitvoeren door de omgevingsdienst. Met de omgevingsdienst hebben wij daarvoor een (wettelijke verplichte) gemeenschappelijke regeling waarin wij deelnemen. We kunnen niet minder taken overdragen aan de omgevingsdienst.

Onze personeelskosten zijn nauwelijks beïnvloedbaar. De invoering van de Omgevingswet en de Wkb vraagt extra inzet in het onderhouden van contact met de omgevingsdienst en het adviseren over uitvoeringsvraagstukken.

Het is misschien mogelijk onze wettelijke taken op een lager kwaliteitsniveau door de omgevingsdienst uit te laten voeren. Wij hoeven hen dan ook minder te betalen. Hierover proberen wij met de omgevingsdienst en de andere deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling het gesprek over aan te gaan. Voor nu lijkt dit niet mogelijk.

Maatschappelijke gevolgen

Het uitvoeren van onze taken door de omgevingsdienst op een hoog kwaliteitsniveau is belangrijk om milieurampen te voorkomen. Door toezicht op milieutaken worden de regels door burgers en bedrijven beter nageleefd. Gebeurt dat niet, dan neemt het naleefgedrag af. Als het fout gaat dan kan dit grote gevolgen hebben voor de leefomgeving van Almeerders. Een voorbeeld is de vuurwerkramp in Enschede en de blijvende impact daarvan. Overigens biedt toezicht op onze milieutaken geen zekerheid dat problemen zich nooit zullen voordoen. Wij kunnen dan wel aantonen dat we er zoveel mogelijk aan gedaan hebben en dat wij kunnen aantonen dat we aan onze wettelijke taak hebben voldaan.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld uitbreiding van milieutaken, bestaat de kans dat wij meer taken moeten (laten) uitvoeren. Hierdoor moeten wij meer kosten maken dan we begroot hebben om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen.  
  • Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2023 bestaat de kans dat wij de verwachte kosten in de toekomst (nog) niet goed in beeld hebben. Hierdoor moeten wij misschien kosten dan maken die we niet begroot hebben.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05