Beschermd wonen is opvang met zorg. Er is 24 uur per dag begeleiding en toezicht op locatie waar mensen ook wonen. De opvang en zorg is bedoeld voor mensen die psychische of psychiatrische problemen hebben. Beschermd wonen moet hen helpen. Het is gericht op het stabiliseren van vaak meerdere problemen en het vergroten van de zelfredzaamheid. Wij bieden verschillende vormen van opvang en begeleiding aan Beschermd wonen - hoog Bij deze vorm krijgen mensen veel begeleiding en ondersteuning in kleine groepen of individueel. Ook is er 24 uur per dag personeel aanwezig om eventueel in te grijpen. In 2021 boden wij 41 plaatsen aan voor ongeveer € 72.000 per plaats. Beschermd wonen - midden Bij deze vorm hebben mensen vaak lichtere psychische problemen en ontvangen zij minder individuele begeleiding dan bij beschermd wonen – hoog. In 2021 boden wij 245 plaatsen aan voor ongeveer € 61.000 per plaats. Beschut wonen We bieden beschut wonen aan als een eenjarig uitstroomtraject na beschermd wonen. Bij deze vorm wonen mensen zelfstandig en is ondersteuning en begeleiding op korte afstand bereikbaar. Na dit uitstroomtraject blijven mensen zelfstandig wonen en krijgen zij ondersteuning vanuit de ondersteuningsarrangementen (zie hiervoor de activiteit Wmo ondersteuning). In 2021 boden wij 48 plaatsen aan voor ongeveer € 43.000 per plaats. Gewoon thuis Wij doen op dit moment een pilot om te voorkomen dat mensen bij beschermd wonen terecht komen. Deze pilot noemen wij 'gewoon thuis'. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die door verschillende problemen hun huis uitgezet dreigen te worden. Door vroeg in te grijpen door middel van begeleiding proberen wij te voorkomen dat het erger wordt. Nu betalen wij deze pilot uit het regionaal transformatiefonds (zie hiervoor de activiteit regionaal transformatiefonds). Met het beoordelen van de pilot kijken wij of we deze vorm als standaardkeuze willen aanbieden. Beschermd wonen via het persoonsgebonden budget Als mensen een persoonsgebonden budget hebben dan kunnen zij zelf kiezen bij welke instelling zij beschermd willen wonen. Vaak willen mensen bijvoorbeeld bij een kleine instelling wonen en begeleid worden. We ontvangen van het Rijk jaarlijks ongeveer € 45 miljoen voor beschermd wonen We houden ieder jaar ongeveer € 20 miljoen over op de taken van beschermd wonen. We geven extra geld uit aan maatschappelijke opvang en vrouwenopvang . Per saldo houden we per jaar ongeveer € 12 miljoen over. Dit geld reserveren we om de volgende redenen: - In Almere betalen we € 3 miljoen van de lokale Wmo uit het overschot op de regionale Wmo. Omdat het aandeel van Almere in de regio 50% is moet de regio dus minimaal € 6 miljoen over houden om de lokale Wmo te kunnen betalen.
- De verdeling van het geld uit het gemeentefonds wordt op dit moment aangepast. Wij verwachten hierop een nadeel van ongeveer € 10 miljoen voor Flevoland. Dit nadeel kan dan deels worden opgevangen met het overschot.
|
---|
bedragen x € 1 miljoen |
| realisatie | begroting |
---|
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
---|
personeel | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | | 0,1 | |
---|
uitkeringen | 39,9 | 2,3 | 25,6 | 0,6 | 24,7 | 0,5 | 24,7 | 0,5 | 24,7 | 0,5 | 24,7 | 0,5 | 24,7 | 0,5 |
---|
inkoop | 0,5 | | 0,4 | | 0,9 | | 0,4 | | 0,4 | | 0,4 | | 0,4 | |
---|
subsidieontvangst | | | | 42,0 | | 43,3 | | 44,3 | | 44,4 | | 44,4 | | 44,4 |
---|
overig | | 0,0 | | 0,0 | | | | | | | | | | |
---|
voorziening | 0,1 | | | | | | | | | | | | | |
---|
totaal | 40,6 | 2,4 | 26,1 | 42,6 | 25,7 | 43,8 | 25,2 | 44,8 | 25,2 | 44,9 | 25,2 | 44,9 | 25,2 | 45,0 |
---|
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
| | Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar |
---|
| |
---|
Beschermd wonen is een wettelijke taak. Hierdoor is deze taak beperkt beïnvloedbaar. We kunnen minder plekken voor beschermd wonen inkopen. Deze keuze kunnen wij niet alleen maken. We voeren deze taak regionaal uit en dus moeten alle gemeenten in Flevoland hiermee instemmen. |
Maatschappelijke gevolgen
Als we minder geld hebben voor beschermd wonen dan ontstaan er wachtlijsten en moeten mensen langer wachten op hulp. Hierdoor neemt ook de druk van het aantal zwaar psychische patiënten toe binnen de stad. Dit kan ertoe leiden dat meer mensen op straat slapen of gebruik moeten maken van de maatschappelijke opvang. Dit kan extra kosten met zich meebrengen op andere gebieden zoals maatschappelijke opvang, vrouwenopvang, schulden, veiligheid, leefbaarheid en andere gebieden. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
- Als gevolg van een tekort aan woningen bestaat de kans dat er geen geschikte woningen beschikbaar zijn voor de uitstroom van klanten. Hierdoor blijven mensen langer binnen beschermd wonen zitten. Ook kan het zijn dat zij dan opnieuw problemen krijgen waardoor ze bij een zwaardere vorm van beschermd wonen terecht komen. We moeten hier dan kosten voor maken.
- Het Rijk is de taken van beschermd wonen steeds meer aan het overdragen aan gemeenten (doordecentralisatie). Als gevolg hiervan bestaat de kans dat wij de komende jaren minder geld voor beschermd wonen ontvangen van het Rijk. Het is dan niet meer mogelijk om het extra geld te besteden aan vrouwenopvang en maatschappelijk opvang.
|
---|