Met dit geld betalen we personeel. Het gaat om ca. 100fte. Deze medewerkers doen de uitvoering van de inkomensregelingen en maken beleid. Het gaat om de volgende inkomensregelingen:
De medewerkers houden zich bezig met het toetsen van uitkeringen, het controleren op fraude en gesprekken voeren met de bijstandontvangers. Daarnaast werkt een deel van de medewerkers aan het uitbetalen van de uitkeringen en bijvoorbeeld aan het terughalen van te veel betaalde uitkeringen bij de bijstandsontvanger. Het personeel werkt ongeveer voor 90% aan uitvoerende taken en voor 10% aan beleidstaken. Daarnaast maken wij inkoopkosten. Bijvoorbeeld voor het Zelfstandigenloket Flevoland. Zij adviseren en ondersteunen ondernemers bij het Besluit bijstand zelfstandigen. Verder maken wij nog kosten voor ICT. Dit is nodig om het werk goed te kunnen doen. We ontvangen ook inkomsten. Dit is een bijdrage van gemeenten in de regio Flevoland voor de uitvoering van de sociale recherche Flevoland. Zij zijn gespecialiseerd in het opsporen van fraudezaken, zoals zwartwerken. De uitgaven die we hiervoor doen vallen onder inkoopkosten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
personeel | 5,9 | 0,0 | 6,3 | 0,0 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | |||||
inhuur | 1,8 | 1,5 | -0,5 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
inkoop | 6,0 | 3,4 | 2,3 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |||||||
subsidieontvangst | 4,9 | 2,4 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
overig | 0,0 | 0,0 | ||||||||||||
bestemde reserve | 0,2 | |||||||||||||
totaal | 13,6 | 5,1 | 11,2 | 2,4 | 9,2 | 0,1 | 9,3 | 0,1 | 9,3 | 0,1 | 9,3 | 0,1 | 9,3 | 0,1 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
Het geven van bijstandsuitkeringen is een wettelijke plicht. Hiervoor is personeel nodig. We zouden ervoor kunnen kiezen om alleen aan onze minimale wettelijke verplichting te voldoen. We hebben dan minder medewerkers nodig voor bijvoorbeeld het toetsen van uitkeringen en het controleren op fraude. Hieraan zitten wel gevolgen. Als we bijstandsaanvragen minder uitvoerig toetsen dan bestaat de kans dat we onrechtmatig bijstand verstrekken. Dit betekent dat we iemand een bijstandsuitkering geven die daar niet voor in aanmerking komt. |
Maatschappelijke gevolgen
Met onze huidige aanpak voorkomen onze medewerkers dat wij iemand een bijstandsuitkering geven die daar niet voor in aanmerking komt. Ook geven onze medewerkers in hun gesprekken met bijstandontvangers een extra duwtje in de rug om aan het werk te gaan. Wanneer we minder inzetten op het toetsen van het recht op een bijstandsuitkering zal het aantal bijstandontvangers groeien. Mogelijk kunnen wij dan de kosten voor de bijstand niet meer betalen uit de vergoeding die we van het Rijk krijgen. We hebben dan minder geld om andere taken uit te voeren. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van een economisch crisis bestaat de kans dat het aantal bijstandsklanten toeneemt waardoor we meer mensen nodig hebben voor de uitvoering van onze taken. We moeten dan meer kosten maken dan waar we rekening mee houden. |
---|