Precariobelasting is een belasting voor het gebruik van gemeentegrond. Dit komt bijvoorbeeld voor bij het plaatsen van een container, een uithangbord of een bouwsteiger. We leggen precariobelasting op in geval van tijdelijke en vaste standplaatsen. Tijdelijke standplaatsen zijn standplaatsen voor bijvoorbeeld het uitdelen van proefverpakkingen. Vaste standplaatsen zijn standplaatsen voor bijvoorbeeld marktkramen, oliebollenkramen en viskramen. Ook ontvangen wij reclame-inkomsten. Wij stellen gemeentegrond beschikbaar voor reclame-uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Daarvoor ontvangen wij een vergoeding. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
inkoop | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
grond | 1,1 | 0,8 | 0,7 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | |||||||
totaal | 0,0 | 1,1 | 0,1 | 0,8 | 0,0 | 0,7 | 0,0 | 2,3 | 0,0 | 2,3 | 0,0 | 2,3 | 0,0 | 2,3 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 50% tot 75% beïnvloedbaar | ||
Het bedrag is deels beïnvloedbaar. Voor de precariobelasting bepalen wij zelf hoe we dit doen en hoeveel we hiervoor vragen. Met de komst van online media is een daling van het tarief waarschijnlijker dan een stijging van het tarief. De reclame-inkomsten kunnen wij beïnvloeden door binnen redelijke grenzen meer en/of andere reclame uitingen toe te staan. Door de marktomstandigheden zitten hier grenzen aan. |
Maatschappelijke gevolgen
Voor reclame-inkomsten geldt dat er sprake is van een toenemende digitalisering van de reclamemarkt. Op dit moment is de strategie met name gericht op het plaatsen van extra reclameborden. Dit kan leiden tot een rommeliger straatbeeld. Ook kan dit op sommige locaties leiden tot zichtbeperking met in het slechtste geval een veiligheidsrisico. Door een rommeligere openbare ruimte zal de leefbaarheid afnemen. Als dit alleen geldt voor extra reclameborden zal dit beperkt zijn, maar meestal worden bij een bezuiniging meerdere maatregelen doorgevoerd. Dit heeft een versterkend negatief effect op de beleving van de openbare ruimte. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
|
---|