bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
huuropbrengst voormalig popzaal | -150 | ||||
coördinatieteam Oosterwold | -170 | ||||
startersleningen | 350 | 40 | 35 | 30 | 25 |
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging bouw | -1.500 | ||||
totaal | 30 | 40 | 35 | 30 | -1.475 |
Huuropbrengst voormalig popzaal
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-150 | |||||
totaal | -150 |
De huurder van de voormalige popzaal (casino) heeft de huur voor een deel van het pand opgezegd. Hierdoor lopen we inkomsten mis (€ 150.000). Maar het biedt ook de mogelijkheid om dat deel van het gebouw meer in te zetten waar het ooit voor bedoeld was. Namelijk de levendigheid en werkgelegenheid in dit deel van het centrum te verbeteren. Hiervoor moeten we wel aanpassingen aan het gebouw doen. Deze investeringen kunnen we niet dekken door hogere huurkinkomsten. De locatie, uit het zicht en buiten het kernwinkelgebied, is lastig. Bij de begroting 2023 komen we met een voorstel voor dit pand, en weten we ook wat het structurele effect is.
Coördinatieteam Oosterwold
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-170 | |||||
totaal | -170 |
We bereiden ons voor op de tweede fase van Oosterwold. Daarvoor moeten we onderzoek doen en extra personeel inzetten. U als raad heeft bijvoorbeeld gevraagd te onderzoeken wat de gevolgen van de volgende fase zijn, en welke programmering het beste is. Ook moeten we onverwachts extra kosten maken, bijvoorbeeld vanwege de afvalwaterproblematiek en de vraagstukken rondom riolering. Deze kosten kunnen we niet betalen uit het kostenverhaal Oosterwold.
Startersleningen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjaren begroting er uit | 50 | 40 | 35 | 30 | 25 |
vrijval reserve | 300 | ||||
totaal | 350 | 40 | 35 | 30 | 25 |
Via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) hebben wij in 2013 en 2014 startersleningen verstrekt. Het saldo van de rente-inkomsten en de beheervergoeding bedraagt € 110.000 per jaar. Dit bedrag storten we elk jaar en een reserve. We verwerken deze inkomsten nu in de begroting. De reserve startersleningen kan dan vrijvallen. Het eventuele kredietrisico kunnen we meenemen bij de risicoreserve. Maar gezien de stijging van de huizenprijzen in de afgelopen jaren is het kredietrisico nihil.
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
1. nadeel leges en uitvoeringskosten | -1.500 | -1.500 | -1.500 | -1.500 | |
2. verwachte rijkscompensatie | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
totaal | -1.500 |
Deze nieuwe wetten gaan in op 1 januari 2023. Hierdoor wijzigen onze taken, en ook onze mogelijkheden om leges te heffen. We hebben u hier begin 2022 over geïnformeerd via het Raadsvoorstel wijziging legesverordening. Dit levert een structureel knelpunt op van (tenminste) € 1,5 miljoen. Het Rijk heeft aangegeven de gemeenten incidenteel geld te geven voor de invoering van deze wetten. We weten nog niet precies hoeveel wij krijgen en waarvoor. We gaan er nu vanuit dat dit genoeg is om het tekort tot en met 2025 op te vangen, maar weten dat niet zeker. Misschien zijn er extra aanloopkosten of is er meer geld nodig voor de invoering dan waar wij nu rekening mee houden. Ook is er een risico dat het structurele tekort vanaf 2026 groter is dan € 1,5 miljoen. De wetten worden namelijk gefaseerd ingevoerd. Na 2025 hebben we geen budget meer voor verdere invoering en misschien neemt ons tekort op de leges dan verder toe. Dit is allemaal nu nog moeilijk in te schatten. We hebben daarom nog een risicoreservering hiervoor staan van incidenteel € 3 miljoen.