bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
jeugdzorg plus locatie | -121 | ||||
toename bijdrage GGD door groei stad | -113 | ||||
verwachte stijging tarieven en groei van de stad | -2.400 | -2.700 | -3.100 | -3.500 | |
verwachte lagere volumegroei en hogere tarieven | 5.500 | 2.500 | |||
extra kosten implementatie inkoop Wmo | -700 | ||||
terugbetaling onderwijs jeugdhulp arrangementen | 175 | ||||
faillissement Flevostate | -141 | ||||
risico implementatiefase inkoop Sociaal domein | -1.200 | ||||
maatregelenpakket jeugdhulp met verblijf | -750 | ||||
totaal | 2.763 | 100 | -2.700 | -3.100 | -3.613 |
Jeugdzorg plus locatie
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-121 | |||||
totaal | -121 |
Jeugdzorg plus is een vorm van gesloten jeugdhulp voor jeugdigen waarbij lichtere vormen van jeugdhulp niet toereikend zijn. Zonder behandeling vormen zij een risico voor zichzelf of hun omgeving. Landelijk is afgesproken dat jeugdzorg plus voor de regio’s Flevoland en Utrecht wordt ondergebracht op de nieuwe locatie in Maarsbergen. Om te zorgen dat ook de huisvesting voor passend onderwijs voldoet aan de veiligheidseisen zijn aanpassingen nodig. We hebben in de regio afgesproken dat we deze eenmalige investering in 2022 samen betalen.
Toename bijdrage GGD door groei stad
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-113 | |||||
totaal | -113 |
De jaarlijkse bijdrage aan de GGD groeit als de stad groter groeit. Hiermee hadden we in de begroting geen rekening gehouden.
Verwachte stijging tarieven en groei van de stad
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. 5% hogere kosten aanbesteding 2023 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | |
b. 2,5% meer zorg dan in contract | -600 | -600 | -600 | -600 | |
c. volumegroei vanaf 2023 | -700 | -1.000 | -1.400 | -1.800 | |
totaal | -2.400 | -2.700 | -3.100 | -3.500 |
a. 5% hogere tarieven
Het is aannemelijk dat de tarieven voor de jeugdhulp met verblijf vanaf 2023 (voor de nieuwe inkoop) verhoogd zullen moeten worden,. Hier wordt momenteel nog onderzoek naar gedaan door een extern bureau. De verwachting is dat het Rijk daarnaast via een AMvB richting geeft aan de bepaling van de tarieven.
b. 2,5% meer zorg dan in contract
Het is tevens aannemelijk dat de huidige volumes voor de jeugdhulp met verblijf niet toereikend zijn. In 2022 wordt de jeugdhulp met verblijf nog gefinancierd door middel van een lumpsum bedrag. Daarbij blijkt dat het volume (aantal verblijfsdagen) hoger is dan het beschikbare budget. Omdat we bij de nieuwe inkoop 2023 gaan we over naar p maal q financiering wordt de relatie tussen hogere volumes en de kosten meer direct en zullen de kosten hoger uitvallen.
Voor beide knelpunten geldt dat de omvang nog niet te bepalen is. Door de Aankoopcentrale is een bandbreedte van €2 tot €4 miljoen regionaal aangegeven. Ongeveer de helft hiervan zou dan ten laste van Almere komen.
c. volumegroei vanaf 2023
Vanaf 2023 gaan we een nieuw contract afsluiten voor de inkoop van de jeugdhulp met verblijf. We stappen dan af van de lump sum financiering. We moeten vanaf 2023 ook weer rekening houden met volumegroei. Wat deze volumegroei wordt is onduidelijk. We hanteren de zelfde percentages als bij de jeugdhulp zonder verblijf. Dit betekend 3% voor 2023 en 1,5% vanaf 2024.
Verwachte lagere volumegroei en hogere tarieven
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. bijstelling kostenniveau en autonome groei | 5.500 | 4.400 | 1.900 | 1.900 | 1.900 |
b. 5% hogere prijzen bij aanbesteding | -1.900 | -1.900 | -1.900 | -1.900 | |
totaal | 5.500 | 2.500 |
Net als bij de jeugdhulp met verblijf hebben we ook hier gerekend met een verwachte prijsstijging van 5%. Ook verwachten we dat het aantal uren zorg per jaar toeneemt. De afgelopen jaren bedroeg de groei 15% per jaar en meer. Maar in de 2e helft van 2021 was de kostenstijging nog 'maar' 6% ten opzichte van de 2e helft van 2020. We gaan er van uit dat de kostengroei in 2022 6% blijft en vanaf 2023 verder daalt naar 3% en vanaf 2024 daalt naar 1,5% per jaar. Dat laatste percentage komt overeen met de groei van de stad.
In de begroting hielden we voor 2022 tot nu toe rekening met een kostenstijging van 15% en in de jaren daarna volgden we het extra geld da we van het Rijk hadden gekregen. Omdat we in 2022 en 2023 nu uitgaan van een lagere kostengroei hebben we een voordeel.
Extra kosten implementatie inkoop Wmo
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. Wmo ondersteuning | -300 | ||||
b. Wmo hulpvoorzieningen | -200 | ||||
c. opleiding en herindicering | -200 | ||||
totaal | -700 |
Bij de aanvraag is kritisch gekeken naar inzet vanuit de eigen organisatie en beschikbare middelen, alleen de noodzakelijke extra inzet waar geen middelen voor zijn ligt nu op tafel. De aanvraag gaat om:
• Tijdelijke versterking organisatie voor succesvolle implementatie nieuwe werkwijze en contracten
• versnelling aanbrengen bij invoering van maatregelen, zoals collectieve uitleen scootmobielen (CUS)
• Zorgvuldig vervolgtraject na aanbesteding richting cliënten, aanbieders en eigen organisatie
De kosten zijn onvermijdelijk omdat we zonder een goede voorbereiding achteraf veel extra kosten moeten maken. Een slechte voorbereiding kan ook gevolgen hebben voor de zorgcontinuïteit aan cliënten.
Bij de aanvraag is kritisch gekeken naar inzet vanuit de eigen organisatie en beschikbare middelen, alleen de noodzakelijke extra inzet waar geen middelen voor zijn ligt nu op tafel.
De aanvraag is onvermijdelijk, in die zin, zonder goede implementatie aan de voorkant zal alsnog reparatie aan de achterkant moeten plaatsvinden. Dat kan leiden tot veel hogere kosten en kan gevolgen hebben voor de zorg continuïteit aan cliënten.
Terugbetaling onderwijs jeugdhulp arrangementen
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
175 | |||||
totaal | 175 |
We krijgen geld terug voor een onderwijs jeugdhulp arrangement die in 2019 is gestopt. We hadden geld gegeven voor aanpassingen van een gebouw. Dit gaat niet door.
Faillissement Flevostate
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-141 | |||||
totaal | -141 |
Op 8 februari 2022 is Flevostate failliet verklaard. De Aankoopcentrale moet nog € 282.000 ontvangen van deze aanbieder. Deze vordering is van de gemeente Noordoostpolder (NOP). Nu de aanbieder failliet is, kunnen we dit geld niet terug krijgen. We hebben met de gemeente Noordoostpolder afgesproken dat Almere de helft van de lasten draagt.
Risico implementatiefase inkoop Sociaal domein
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-1.200 | |||||
totaal | -1.200 |
We hebben een nieuwe risico opgenomen voor de vertraging van de inkoop sociaal domein. Hiervoor reserveren we € 1,2 miljoen in de risicoreserve. Het risico is toegelicht onder het tabje risico's van dit programma.
Maatregelenpakket jeugdhulp met verblijf
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-750 | |||||
totaal | -750 |
We zijn maatregelen aan het doorvoeren om de druk op de jeugdhulp met verblijf af te bouwen. Dit willen we doen door jeugdigen sneller te laten uitstromen uit de jeugdhulp of door te laten stromen naar andere vormen van zorg of begeleiding. Een belangrijke maatregel hierin is intensieve ondersteuning in de thuissituatie (intensief ambulant). Ook zetten we in op het versterken van de regie op nieuwe cliënten met het doel om uithuisplaatsing te voorkomen of alternatieven oplossingen te vinden. Hiermee proberen we het knelpunt (risicodossier) voor 2022 zo klein mogelijk te houden. Als we deze maatregelen niet nemen is de kans dat we het risicodossier beperkt kunnen houden kleiner.