We hebben u via op 8 maart 2022 een raadbrief gestuurd over ons plan om de spelregels voor reserves en buffers aan te passen. Bij die raadsbrief zat ook een voorstel om ongeveer 30 reserves en buffers op te heffen. Van de helft hiervan kan het geld vrijvallen omdat het niet meer voor het oorspronkelijke doel nodig is. Deze mutaties staan in de risicogroep 'Overig'. De andere helft komt ook te vervallen. Maar daar staat wel tegenover dat de uitgaven die uit deze reserves moeten worden gedaan rechtstreeks in de begroting komen te staan. Per saldo is dit neutraal, deze zijn hieronder opgenomen.
Ook zijn hieronder de overige neutrale bijstellingen opgenomen. Dit kunnen bijvoorbeeld verschuivingen tussen programma's zijn binnen hetzelfde jaar. Of het verschuiven van geld tussen de jaren.
bedragen x € 1.000
progr | omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
reserves en buffers | |||||||
P01 | reserve opkomstbevordering verkiezingen | ||||||
P02 | Fonds Wijkontwikkeling | 228 | -101 | -76 | -50 | -50 | |
P02 | toekomstbestendig afvalinzamelsysteem | 3.840 | -1.613 | -2.227 | |||
P02 | Wandelpad Meridiaanpark | ||||||
P03 | incentive erfpacht | 33 | -21 | -12 | |||
P05 | armoedebeleid | 25 | -25 | ||||
P05 | invoeringskosten participatiewet | ||||||
P06 | kunst openbare ruimte | ||||||
P06 | reserve Onderwijs leerpakketten | 454 | 426 | 56 | -691 | -245 | |
P06 | voorziening Sociaal Statuut | 114 | -13 | -13 | -13 | -13 | |
P08 | frictiereserve | 81 | -81 | ||||
P08 | meerjaren investeringsplan ICT innovatiefonds | ||||||
P08 | Stadhuis & personele huisvesting | 421 | -77 | -77 | -77 | -77 | |
overige | |||||||
P02 | actualisatie energietransitie | ||||||
P01 | actualisatie Fonds Verstedelijking Almere | ||||||
P02 | actualisatie Fonds Verstedelijking Almere | ||||||
P03 | actualisatie Fonds Verstedelijking Almere | ||||||
P06 | actualisatie Fonds Verstedelijking Almere | ||||||
P03 | actualisatie grondverkopen Oosterwold | ||||||
P02 | bestedingsplan beheer en onderhoud | 3.000 | -3.000 | ||||
P07 | controle van coronatoegangsbewijzen | ||||||
P09 | Fonds Stedelijke Vernieuwing | ||||||
P08 | Gastheerschap protocollaire bezoeken | ||||||
P05 | hogere kosten loonkostensubsidie (bijstand) | ||||||
P06 | lokaal Sportakkoord 2022 | ||||||
P01 | normbedragen 2022 | -327 | -327 | -327 | -327 | -327 | |
P02 | normbedragen 2022 | -420 | -423 | -438 | -438 | -438 | |
P03 | normbedragen 2022 | -176 | -176 | -176 | -176 | -176 | |
P04 | normbedragen 2022 | -333 | -333 | -333 | -333 | -333 | |
P05 | normbedragen 2022 | -413 | -412 | -413 | -413 | -413 | |
P06 | normbedragen 2022 | -225 | -223 | -223 | -223 | -223 | |
P07 | normbedragen 2022 | -120 | -120 | -120 | -120 | -120 | |
P08 | normbedragen 2022 | -1.730 | -1.725 | -1.731 | -1.731 | -1.729 | |
P09 | normbedragen 2022 | 3.745 | 3.739 | 3.761 | 3.761 | 3.759 | |
P06 | onderwijsachterstandenbeleid | ||||||
P02 | onttrekking risicoreserve | 623 | -623 | ||||
P04 | regeerakkoord eigen bijdrage jeugdhulp | 1.606 | 8.028 | 8.029 | |||
P09 | regeerakkoord eigen bijdrage jeugdhulp | -1.606 | -8.028 | -8.029 | |||
P02 | Rijksbijdrage versnelling woningbouw | ||||||
P05 | schuldhulpverlening | ||||||
P09 | stelpost onvoorzien 2023 | ||||||
P04 | taakstelling jeugdbeschermingsketen | 4.709 | |||||
P09 | taakstelling jeugdbeschermingsketen | -4.709 | |||||
P04 | taakstelling Wmo | ||||||
P02 | terugdraaien inzet risicoreserve Floriade voortgangspresentatie | 7.291 | |||||
P09 | terugdraaien inzet risicoreserve Floriade voortgangspresentatie | -7.291 | |||||
P06 | volwasseneducatie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
P08 | voortijdig schoolverlaten | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | |
totaal | 8.196 | -4.505 | -2.349 | -208 | -1.008 |
Reserves en buffers
Armoedebeleid
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
25 | -25 | ||||
totaal | 25 | -25 |
We hebben de reserve voor het armoedebeleid opgeheven. Dit was onderdeel van het onderzoek reserves. Hierdoor hebben we in 2022 een voordeel van € 25.000 en in 2023 een nadeel.
Fonds Wijkontwikkeling
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
onttrekking reserve uit begroting | -489 | -101 | -76 | -50 | -50 |
vrijval reserve fonds wijkontwikkeling | 717 | ||||
totaal | 228 | -101 | -76 | -50 | -50 |
Dit geld wordt ingezet voor de doorontwikkeling van de bestaande stad met als doel het verbeteren van de leefbaarheid. Er vinden geen stortingen meer plaats. Volgens de begroting is deze reserve eind 2025 leeg. We kunnen de reserve opheffen en het budget opnemen in de begroting. Als er in een jaar dan toch geld over blijft kan dat via de vierde kwartaalrapportage voorgesteld worden dit mee te nemen.
Frictiereserve
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
81 | -81 | ||||
totaal | 81 | -81 |
In de reserve zit geld voor frictie- en begeleidingskosten van boventallige medewerkers. Dit was nodig in verband met de reorganisatie van vijf jaar geleden. De reorganisatie is inmiddels afgerond. Dit bedrag is over en kan vrijvallen.
Incentive erfpacht
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjaren begroting er uit | -21 | -21 | -12 | ||
vrijval reserve | 54 | ||||
totaal | 33 | -21 | -12 |
De jaarlijkse kosten van in erfpacht uitgegeven grond dekken we uit de jaarlijkse canon. Soms geven we een korting op die canon, waardoor deze niet meer kostendekkend is. We storten uit de grondexploitatie dan een bedrag in deze reserve, om het tekort jaarlijks uit te dekken. Het gaat om kleine bedragen. We kunnen dit ook in de begroting verwerken (binnen bepaalde kaders).
Invoeringskosten participatiewet
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
raming lasten | -373 | ||||
vrijval reserve | 373 | ||||
totaal |
Dit gaat om regionaal geld voor re-integratie. Dit wordt door het Regionaal Werkbedrijf Flevoland uitgevoerd. Het is niet noodzakelijk om dit via een reserve te laten lopen. Dit kan ook direct in de begroting opgenomen worden. Als het geld dan in het lopende jaar niet is uitgegeven moet dit wel worden doorgezet naar het volgende jaar. Het geld zetten we in om de regionale en lokale re-integratie activiteiten een extra impuls te geven.
Kunst openbare ruimte
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
uitgaven | -32 | ||||
vrijval reserve | 32 | ||||
totaal |
Dit betreft de vrijval van een reserve waarover in het document reserves en buffers is opgenomen dat we het bedrag in de exploitatie van 2022 opnemen.
Meerjaren investeringsplan ICT innovatiefonds
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
raming lasten | -22 | ||||
vrijval reserve | 22 | ||||
totaal |
Dit fonds was bedoeld om incidentele maar meerjarige ICT-investeringen uit te betalen. Het fonds is ingezet ten gunste van de bezuiniging ‘Shared Savings’. Op dit moment zit er nog een restpost van € 22.000 in de reserve. Ook dit bedrag wordt in 2022 ten gunste van de bezuiniging shared savings gebracht.
Reserve Onderwijs leerpakketten
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjaren begroting eruit | -1.443 | 426 | 56 | -691 | -245 |
vrijval reserve | 1.897 | ||||
totaal | 454 | 426 | 56 | -691 | -245 |
Als we een nieuwe school opleveren, moeten we die ook inrichten (onderwijsleerpakket). Dat geldt ook als het aantal leerlingen op een school toeneemt. De vervanging van onderwijsleerpakketten betalen de schoolbesturen zelf. De gemeente hoeft dus alleen de eerste inrichting te betalen. Tot nu toe betaalden we dit uit een reserve, die we iedere keer aanvulden op basis van leerlingenprognoses. Dit vinden we niet transparant. Daarom hebben we de reserve opgeheven. De uitgaven voor het onderwijsleerpakket staan nu direct in de begroting.
Reserve opkomstbevordering verkiezingen
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjarige begroting er uit | -75 | 25 | 25 | 25 | 25 |
storting opkomstbevordering in programmabudget Raad | -25 | -25 | -25 | -25 | |
vrijval reserve opkomstbevordering verkiezingen | 75 | ||||
totaal |
Dit is een potje van de Raad. We storten jaarlijks € 25.000 om in verkiezingsjaren opkomst bevorderende maatregelen te dekken. Deze storting wordt opgenomen in de reserve programmabudget Raad. Deze reserve kan dan worden opgeheven.
Stadhuis & personele huisvesting
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjaren begroting er uit | 86 | -77 | -77 | -77 | -77 |
vrijval reserve | 335 | ||||
totaal | 421 | -77 | -77 | -77 | -77 |
We hebben in het verleden het stadhuis verbouwd om een deel te kunnen verhuren. Omdat de huurinkomsten onzeker waren, is deze reserve ingesteld om de kapitaallasten te dekken. De huurinkomsten liggen nu vast en zijn hoog genoeg om de kapitaallasten te dekken. De reserve is daarom niet meer nodig. De kosten en opbrengsten nemen we op in de begroting.
Toekomstbestendig afvalinzamelsysteem
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
meerjarenbegroting er uit | 1.108 | -1.613 | -2.227 | ||
vrijval reserve | 2.732 | ||||
totaal | 3.840 | -1.613 | -2.227 |
In de Reserve Incidenteel Beleid (RIB) is een bedrag opgenomen voor de project- en invoeringskosten van het nieuwe afvalinzamelsysteem. Omdat we de reserve opheffen nemen we dit nu op in de lopende begroting. Per saldo is dit neutraal.
Wandelpad Meridiaanpark
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
raming lasten | -28 | ||||
vrijval reserve | 28 | ||||
totaal |
In de Reserve Incidenteel Beleid (RIB) is nog € 28.000 opgenomen voor het Meridiaanpark. We voegen dit geld toe aan de begroting 2022. We gebruiken dit voor het achterstallig onderhoud aan de asfaltvoetpaden bij het rosarium in het Meridiaanpark.
Voorziening Sociaal Statuut
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
uitgaven | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 |
vrijval voorziening | 127 | ||||
totaal | 114 | -13 | -13 | -13 | -13 |
Uit het onderzoek Reserves, Voorzieningen en Buffers is besloten dat de voorziening Sociaal Statuut Culturele Instellingen wordt opgeheven. Voorziening valt vrij en de jaarlijkse onttrekkingen worden opgenomen in de begroting. Het betreft een aflopende constructie die eindigt na 2028. Er komen geen nieuwe verplichtingen meer bij.
Overige
Actualisatie energietransitie
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten overige overheden | 20 | ||||
inkomsten provincie | 62 | 62 | |||
inkomsten Rijk | 1.321 | 460 | |||
uitgaven | -1.403 | -522 | |||
totaal |
Wij krijgen een specifieke uitkering voor RREW. Wij verdelen het nog te besteden subsidiebedrag over de activiteiten zoals beschreven in het plan van aanpak.
Voor diversifiering groen is de bijdrage Trees for all begroot op basis van de gesloten overeenkomst. Er is een subsidieaanvraag ingediend voor het actieplan Biodiversiteit bij de provincie van € 124.000. Wij verwachten dat wij dit geld gaan krijgen. Deze bijdragen hebben wij opgenomen in de begroting voor 2022 en 2023.
Voor de specifieke uitkering van de energiearmoede is een eerste inschatting gedaan van de uitgaven in 2022 en 2023.
Actualisatie Fonds Verstedelijking Almere
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
dotatie reserve afschrijving investering | -1.944 | -650 | |||
inkomsten Europese Unie | 61 | ||||
inkomsten Provincie | 853 | 313 | |||
onttrekking reserve | 7.127 | 250 | 823 | -368 | 83 |
uitgaven | -6.097 | 88 | -823 | 368 | -83 |
totaal |
De budgetten van het Fonds Verstedelijking Almere zijn aangepast op basis van de actuele stand van zaken en voortgang van de projecten.
Actualisatie grondverkopen Oosterwold
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
grondopbrengsten | -500 | -2.000 | 3.000 | ||
storting Fonds Verstedelijking Almere | 500 | 2.000 | -3.000 | ||
totaal |
We hebben de meerjarenraming voor de grondverkopen in Oosterwold geactualiseerd op basis van de laatste inzichten en de nog beschikbare grondposities. De grond is in bezit van het Rijksvastgoedbedrijf. Na verkoop worden de opbrengsten gestort in het Fonds Verstedelijking Almere. Voor het perspectief is dit neutraal.
Bestedingsplan beheer en onderhoud
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
3.000 | -3.000 | ||||
totaal | 3.000 | -3.000 |
Bij de Programmabegroting 2021 is € 10 miljoen bezuinigd door onderhoudsprojecten uit te stellen. Bij de Programmabegroting 2022 is de helft van deze bezuiniging teruggedraaid. Met deze € 5 miljoen kan een deel van de ontstane beheerachterstand weer worden ingelopen. Dit kan niet allemaal in 2022. Elk project moet eerst worden voorbereid. Iets dat moet gebeuren naast alle andere projecten die al voor 2022 gepland staan. Daarom wordt € 3 miljoen van de € 5 miljoen doorgeschoven naar 2023.
De extra € 2 miljoen die overblijft in 2022 wordt op de volgende manier ingezet:
€ 1,1 miljoen is nodig om groot onderhoud en vervangingsprojecten uit te voeren die zijn doorgeschoven vanuit 2021. Het gaat bijvoorbeeld om groot onderhoud aan de Oslostraat, vervangen van armaturen voor LED verlichting en groot onderhoud aan de Groenekadebrug en Groenekadeweg.
€ 0,9 miljoen is nodig voor het baggeren van de insteekhaven in Almere Buiten. De gemeente is verantwoordelijk voor het op voldoende diepte houden van deze haven. Op dit moment blijkt dit onvoldoende het geval. Wanneer de haven niet tijdig wordt gebaggerd, zou de gemeente aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele schade aan boten of economische schade door het niet kunnen varen.
Controle van coronatoegangsbewijzen
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
rijksbijdrage CTB | 820 | ||||
uitgaven CTB | -820 | ||||
totaal |
Van het Rijk ontvangen wij € 0,8 miljoen voor de ondersteuning van de verplichte controle van
coronatoegangsbewijzen (CTB) in het eerste kwartaal 2022. Hiermee draagt het Rijk bij in de kosten die ondernemers, instellingen en verenigingen maken voor het controleren van het CTB. Dit geld wordt via gemeenten beschikbaar gesteld om lokaal maatwerk richting mogelijk te maken. Dat doen wij in overleg met de organisaties die hiermee te maken hebben.
Gastheerschap protocollaire bezoeken
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
totaal |
We verwachten meer protocollaire bezoeken vanwege de Floriade. Dit kost eenmalig € 175.000. Het bedrag wordt opgevangen binnen bestaande bedrijfsvoeringsbudgetten.
Hogere kosten loonkostensubsidie (bijstand)
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
loonkostensubsidie | -627 | -627 | -627 | -627 | -627 |
stelpost Rijksbudget | 627 | 627 | 627 | 627 | 627 |
totaal |
In 2021 zijn de kosten voor de loonkostensubsidie hoger dan begroot. Dit komt omdat steeds meer mensen werken met gebruik van loonkostensubsidie. Hierdoor zullen de kosten vanaf 2022 ook hoger zijn. We passen daarom nu de begroting aan.
Vanaf 2022 krijgen gemeenten geld van het Rijk voor loonkostensubsidie op basis van de kosten in vorige jaren. Gezien we in 2021 meer kosten hebben gemaakt verwachten we ook hogere inkomsten. We hebben hierover pas behoorlijke zekerheid wanneer het Rijk het voorlopige budget 2022 vaststelt. We verwachten dit in de 2e kwartaalrapportage te kunnen meenemen. Tot dan gaan wij er van uit dat we genoeg extra geld krijgen van het Rijk om de kosten te kunnen betalen.
Lokaal Sportakkoord 2022
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 497 | ||||
uitgaven | -497 | ||||
totaal |
Dit betreft geoormerkte rijksmiddelen die bestemd zijn voor het stimuleren van sport op lokaal niveau en voor activiteiten op het gebied van gezonde leefstijlinterventies.
Onderwijsachterstandenbeleid
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 3.593 | 492 | 492 | 492 | 492 |
uitgaven | -3.593 | -492 | -492 | -492 | -492 |
totaal |
Dit betreft geoormerkte rijksmiddelen die bestemd zijn voor het bestrijden van taal- en onderwijsachterstanden.
Normbedragen 2022
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
totaal |
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling.
Ontwikkelingsplan Campus in de Stad
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
623 | -623 | ||||
totaal | 623 | -623 |
Met de 4e kwartaalrapportage 2021 heeft u het structureel nadeel van het raadsvoorstel RV-117/2021 vastgesteld in 2025. De oplevering van de campus vind plaats in 2025.
Onttrekking risicoreserve
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. busvervoer | -3.281 | ||||
b. ICT- en veiligheidsfunctionaliteiten | -675 | ||||
c. kwaliteit evenement | -350 | ||||
onttrekking risicoreserve | 4.306 | ||||
totaal |
a. busvervoer
De kosten voor het shuttlevervoer en parkeren vallen hoger uit dan voorzien in de business case. Een deel hiervan kan worden gedekt vanuit de extra inkomsten van het parkeren en de bijdrage voor het shuttlevervoer. Eerder werd gedacht dat we hier ook nog diverse subsidies op binnen konden halen vanuit de Green Mobility. Dit is echter niet het geval. Nu daadwerkelijk de kosten moeten worden gemaakt voor de shuttlediensten (bij start van de expo), stellen wij voor om een bedrag van € 3,3 miljoen uit de risico reserve te onttrekken.
b. ICT- en veiligheidsfunctionarissen
Voor de benodigde ICT- en Veiligheidsfunctionaliteiten zijn grotere investeringen nodig dan eerder gedacht. Hierbij kan gedacht worden aan extra kosten voor de connectiviteit in de diverse gebouwen en op het terrein, camerabewaking en geluidsmetingen. Daarnaast moeten extra kosten worden gemaakt voor het beheer van de ICT tijdens de expo. Eventuele problemen tijdens de expo moeten per direct verholpen worden. De totale extra kosten hiervoor worden ingeschat op € 675.000.
c. kwaliteit evenement
Doordat last minute door een aantal landen is afgezegd en een aantal aanmeldingen van internationale deelnemers en enkele Nederlandse deelnemers uitblijven, wordt een deel van de kavels niet gevuld. Wat betreft de internationale deelnemers, die hebben afgezegd gaat het om Indonesië (4 kavels), Yemen, Griekenland en Nepal. Mogelijk verschuiven Yemen en Nepal nog naar de World Village. Er zijn hiervoor aanvullende investeringen nodig om de kwaliteit van de expositie te garanderen. Het gaat dan met name om het vullen met groen van deze lege kavels.
Regeerakkoord eigen bijdrage jeugdhulp
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
totaal |
In het regeerakkoord is er een extra bezuiniging van € 500 miljoen opgenomen. Dit is ongeveer € 8 miljoen voor Almere. Wij gaan er vanuit dat we de bezuiniging op deze manier kunnen invullen. Dit is nog onzeker. Hier lopen we een risico. Dit is in deze kwartaalrapportage verder toegelicht onder de risicogroep sociaal domein.
De lagere inkomsten staan op het programma financiën. De lagere kosten staan op het programma zorg en welzijn.
Rijksbijdrage versnelling woningbouw
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten | 182 | ||||
uitgaven | -182 | ||||
totaal |
Van het Rijk ontvangen wij € 0,2 miljoen voor de inhuur van capaciteit en expertise om de woningbouw te versnellen. Wij zetten dit in om de woningbouwopgave in het Centrum te realiseren.
Schuldhulpverlening
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
bijdrage Rijk | 8.200 | ||||
uitgaven | -8.200 | ||||
totaal |
Het Rijk heeft € 680 miljoen beschikbaar gesteld voor een energietoeslag voor mensen met een inkomen tot 120% van het minimum loon. Gemeenten zijn vrij om de doelgroep exact te bepalen. Deze inwoners krijgen € 800 compensatie op de energierekening. We willen deze doelgroep uitbreiden met mensen die in de schuldhulpverlening zitten. Hiermee voorkomen we dat deze doelgroep verder in de problemen komt. We verwachten dat we de regeling binnen het beschikbare budget kunnen uitvoeren.
Stelpost onvoorzien 2023
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. stelpost onvoorzien | -500 | ||||
b. onttrekking saldireserve | 500 | ||||
totaal |
Ieder jaar nemen we in de begroting een reservering op voor onverwachte uitgaven. Dit noemen we de stelpost onvoorzien. Dit is bij ons een bedrag van € 2,25 per inwoner. We begroten de stelpost voorzien één jaar vooruit. Het geld hiervoor halen we uit de saldireserve.
Taakstelling jeugdbeschermingsketen
Taakstelling Wmo
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Taakstelling OA | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Taakstelling ondersteuningsarrangementen | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
totaal |
Bij de vierde kwartaalrapportage zagen we dat de kosten van Wmo ondersteuningsarrangementen minder hard stegen dan begroot. We hebben toen de taakstelling verlaagt met € 0,4 miljoen.
Uit de jaarrekening blijkt dat de kostenstijging voor 2021 € 0,2 miljoen hoger is dan dat we in de 4e kwartaalrapportage 2021 dachten. De kosten waarmee we in 2022 starten liggen dus ook hoger. We moeten daarom in 2022 € 0,2 miljoen meer bezuinigen.
Terugdraaien inzet risicoreserve Floriade voortgangspresentatie
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
totaal |
Bij het RV voortgangspresentatie Floriade was een begrotingswijziging opgenomen. Hierin werd er € 7,3 miljoen vanuit de saldireserve ingezet om tekorten bij de Floriade te betalen.
Het geld is bij de jaarrekening 2021 als uit de saldireserve gehaald om de lening aan de Floriade af te waarderen. We hoeven het geld dus niet in 2022 uit de saldireserve te halen. De begrotingswijziging draaien we daarom terug.
Volwasseneducatie
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
inkomsten Rijk | 421 | 31 | 31 | 31 | 31 |
uitgaven | -421 | -31 | -31 | -31 | -31 |
totaal |
Dit betreft geoormerkte rijksmiddelen die ingezet moeten worden voor volwasseneneducatie, bijvoorbeeld in het kader van laaggeletterdheid.
Voortijdig schoolverlaten
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-1 | -1 | -1 | -1 | -1 | |
inkomsten Rijk | 457 | 160 | 160 | 160 | 160 |
uitgaven | -244 | 60 | 60 | 60 | 60 |
VSV 2022 | -212 | -219 | -219 | -219 | -219 |
totaal |
Dit betreft geoormerkte rijksmiddelen die ingezet moeten worden ter bestrijding van het voortijdig schoolverlaten onder jongeren.
Fonds Stedelijke vernieuwing
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
onttrekking buffer | 3.400 | ||||
toevoeging Fonds Stedelijke Vernieuwing | -3.400 | ||||
totaal |
In 2021 heeft het grondbedrijf een winst gerealiseerd van € 17 miljoen. Dit geld is in de programmarekening 2021 toegevoegd aan de buffer.
Net als de afgelopen 4 jaar zetten we hiervan 20% (€ 3,4 miljoen) in voor het Fonds Stedelijke Vernieuwing. We halen dit geld daarom in 2022 uit de buffer en storten dit in het Fonds Stedelijke Vernieuwing.