Met dit bedrag betalen we personeel. Dit is personeel dat niet direct betrokken is bij de uitvoering van grondexploitaties, maar ondersteunt vanuit een advies- of beleidsfunctie (2 fte). Dit gaat bijvoorbeeld over hoe wegen aangelegd worden of welke verkeersregels moeten gelden. We betalen hiermee ook de kosten voor medewerkers (9 fte) die zich bezighouden met het informatiebeheer, informatieverstrekking en wettelijke basisregistraties. Daarnaast wordt afhankelijk van de hoeveelheid werk extra personeel ingehuurd. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
personeel | 0,7 | 0,7 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |||||||
inhuur | 0,2 | 0,3 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
inkoop | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||||
doorbelasting | 1,0 | 0,8 | 0,9 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||
overig | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
toegerekende rente | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
bestemde reserve | 0,1 | 0,0 | ||||||||||||
totaal | 2,2 | 0,2 | 2,2 | 0,1 | 2,3 | 0,1 | 1,9 | 0,0 | 1,7 | 0,0 | 1,7 | 0,0 | 1,7 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 25% tot 50% beïnvloedbaar | ||
Wij hebben geen wettelijke taak om bestemmingsplannen te herzien, beleid te ontwikkelen en hierin te adviseren. Als we dit met minder medewerkers doen dan zou dit kunnen zorgen voor vertraging van de ontwikkeling van ruimtelijke plannen. Wij hebben wel een wettelijke taak om adressen en gebouwen te registreren, en informatie (van bijvoorbeeld het kadaster) te beheren en verstrekken. We doen dat nu op het niveau van het wettelijk minimum. De kosten die hierbij horen zijn daarom niet beïnvloedbaar. Met de invoering van de Omgevingswet zijn wij verplicht om aan participatie te doen met het ontwikkelen van gebieden. De invulling van participatietrajecten is niet wettelijk bepaald. Mogelijk kunnen wij vanuit de wet deze kosten onder brengen bij de grondexploitaties. Het toevoegen van de kosten aan de grondexploitaties heeft als voordeel dat wij deze niet meer uit de algemene middelen hoeven te betalen. Het nadeel is dat we minder winst maken met het verkopen van grond omdat we deze kosten van de opbrengsten moeten aftrekken. |
Maatschappelijke gevolgen
Als we minder personeel hebben dan kunnen we minder tijd besteden aan plannen maken en nadenken over wat we met onze grond willen doen. Dit kan ervoor zorgen dat we hier uiteindelijk minder geld aan verdienen. De winst van de verkoop van grond wordt dan minder. De winst van het grondbedrijf is belangrijk omdat we dit geld naar de algemene middelen gaat. Geld in de algemene middelen mogen we vrij besteden. Dit betekent dat we zelf mogen weten waar we het aan uitgeven, bijvoorbeeld aan sport. Als er minder geld in de algemene middelen zit, kunnen we dus minder uitgeven. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Door bijvoorbeeld meer en complexere transformatie- en participatietrajecten kan de behoefte aan werkzaamheden zoals het geven van advies en beleidsontwikkeling en -implementatie toenemen. Wanneer wij deze kosten niet kunnen toerekenen aan een grondexploitatie dan moeten wij deze kosten betalen uit de algemene middelen. Hier hebben wij geen rekening mee gehouden in onze begroting. |
---|