Openbare ruimte

Parkeren

Met dit bedrag onderhouden en beheren we de blauwe zones en het betaald parkeren op straat. Dit gaat om ongeveer 4.000 parkeerplekken in betaald parkeergebied en om ongeveer 6.000 parkeerplekken in de blauwe zone rond het stadscentrum. De blauwe zones worden vanaf 2022 ook omgezet in betaald parkeren.

De parkeerapparatuur is van ons. Hiervoor maken we rente- en afschrijvingskosten. Wij laten de parkeerapparatuur beheren door een externe partij (inkoop). Ook besteden we een klein deel van het bedrag aan de aanleg van de invalidenparkeerplaatsen.

Als mensen die parkeren vergeten te betalen, krijgen zij een parkeerboete. We noemen dit een naheffing. We maken ook kosten. Dit zijn de kosten om het geld te ontvangen en bezwaren tegen boetes af te handelen.  

Verder hebben wij inkomsten uit het betaald straatparkeren.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

0,1

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

inhuur

0,0

beheer

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

inkoop

0,6

0,7

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

belasting

3,8

0,0

5,3

7,1

7,9

7,8

7,7

7,4

overig

0,3

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

toegerekende rente

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

afschrijving

0,3

0,4

0,5

0,4

0,5

0,5

0,5

totaal

1,3

4,1

1,6

5,9

1,7

7,7

1,6

8,5

1,6

8,4

1,6

8,3

1,6

8,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

Wij kunnen het tarief voor straatparkeren verhogen om zo meer inkomsten te krijgen. De inkoopkosten voor beheer zijn minimaal beïnvloedbaar. Wij kunnen het beheer ook zelf doen, maar de vraag is of we dan minder kosten maken. De rente- en afschrijvingskosten zijn niet beïnvloedbaar.

Voor de invalidenparkeerplaatsen geldt dat wij een wettelijke taak hebben om deze aan te leggen als een inwoner aan de voorwaarden voldoet.

Maatschappelijke gevolgen

Als wij het tarief teveel verhogen dan kan dat tot minder opbrengsten leiden. Ook kunnen bewoners in woonwijken rond het betaald parkeergebied overlast ervaren door uitwijkers. Dit zijn bezoekers die betaald parkeren vermijden door gratis te parkeren in woonwijken.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van economische ontwikkelingen bestaat de kans dat inwoners minder in de binnenstad winkelen en winkels sluiten. Hierdoor ontvangen wij minder parkeerinkomsten.
  • Als gevolg van vergrijzing in Almere bestaat de kans dat we meer invalideparkeerplaatsen moeten hebben in de stad. We moeten hiervoor extra kosten maken.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05