Openbare ruimte

Parkeren

Met dit geld betalen we personeel (inhuur). Zij houden zich bezig met toezicht en handhaving op het parkeren in de blauwe zones en betaald parkeergebieden. Bij overtredingen leggen wij naheffingen (boetes) op. Dit leidt dan tot inkomsten. Hiermee dekken we grotendeels de kosten voor de toezicht en handhaving voor de controles van betaald parkeren op straat.

Bij de inzet van personeel sturen wij op integraal toezicht om efficiënt te werken. Dat betekent dat handhavers nooit maar een enkele taak hebben, maar toezien op meerdere activiteiten. Zij letten in een ronde door de stad onder andere op afvalhandhaving, parkeercontroles, cameratoezicht, jeugdoverlast en horecacontroles. Ongeveer 30% van de werkuren van de handhavers besteden zij aan parkeerhandhaving. Dus circa 30% van de kosten van de handhavers staat op deze activiteit.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

inkoop

0,8

1,0

1,0

0,8

0,6

0,6

0,6

belasting

0,7

1,0

2,0

1,2

1,1

1,1

1,1

voorziening

0,3

0,1

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

totaal

1,1

0,7

1,1

1,0

1,1

2,0

0,8

1,2

0,7

1,1

0,7

1,1

0,7

1,1

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

volledig beïnvloedbaar

Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten).

Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid voor integrale handhaving. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is.

Maatschappelijke gevolgen

Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten).

Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid voor integrale handhaving. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van externe factoren, bijvoorbeeld coronamaatregelen, bestaat de kans dat er minder geparkeerd wordt. Hierdoor worden mogelijk ook inkomsten uit boetes die we begroot hebben niet gerealiseerd terwijl we wel moeten blijven handhaven.  
  • Als gevolg van uitbreiding van de blauwe zones of betaald parkeergebied, bestaat de kans dat wij meer medewerkers moeten inzetten, en daardoor meer kosten moeten maken.
  • Als gevolg van meer meldingen van inwoners met klachten over voertuigen buiten betaald parkeerzones bestaat de kans dat wij hierop moeten handhaven. We hebben dan meer medewerkers nodig.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05