Met dit geld betalen we personeel (inhuur). Zij houden zich bezig met toezicht en handhaving op het parkeren in de blauwe zones en betaald parkeergebieden. Bij overtredingen leggen wij naheffingen (boetes) op. Dit leidt dan tot inkomsten. Hiermee dekken we grotendeels de kosten voor de toezicht en handhaving voor de controles van betaald parkeren op straat. Bij de inzet van personeel sturen wij op integraal toezicht om efficiënt te werken. Dat betekent dat handhavers nooit maar een enkele taak hebben, maar toezien op meerdere activiteiten. Zij letten in een ronde door de stad onder andere op afvalhandhaving, parkeercontroles, cameratoezicht, jeugdoverlast en horecacontroles. Ongeveer 30% van de werkuren van de handhavers besteden zij aan parkeerhandhaving. Dus circa 30% van de kosten van de handhavers staat op deze activiteit. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
inkoop | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | |||||||
belasting | 0,7 | 1,0 | 2,0 | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |||||||
voorziening | 0,3 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
totaal | 1,1 | 0,7 | 1,1 | 1,0 | 1,1 | 2,0 | 0,8 | 1,2 | 0,7 | 1,1 | 0,7 | 1,1 | 0,7 | 1,1 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | volledig beïnvloedbaar | ||
Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten). Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid voor integrale handhaving. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is. |
Maatschappelijke gevolgen
Controle op betaald parkeren is niet wettelijk verplicht. Maar het is wel nodig om inkomsten uit betaald parkeren te halen. Ook is dit nodig om het parkeren goed te regelen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat het ergens te druk is of dat het tot gevaarlijke situaties leidt (toegang hulpdiensten). Toezicht en handhaving op parkeren kan worden uitbesteed aan incassobureaus en gecertificeerde parkeercontroleur. Dit kan kosten besparen. Dit past alleen niet bij ons beleid voor integrale handhaving. Beschikbare medewerkers zetten we flexibel in, net waar dit het hardste nodig is. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
|
---|