Dit budget bestaat voor het grootste deel uit de inkomsten van commerciële verhuur door de Gemeente. Dit gaat om de tijdelijke huuropbrengsten van gemeente- en landbouwgrond. Daarnaast komen er ook nog inkomsten uit erfpacht en verhuur van enkele gebouwen. Wij maken ook kosten. Dit is bijvoorbeeld rente en het tijdelijk beheer van de gronden. Het opvangen van jaarlijkse schommelingen betalen wij uit de algemene middelen in de begroting. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
personeel | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||||||||
inhuur | 0,1 | 0,0 | ||||||||||||
opdrachten | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||
inkoop | 0,2 | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | |||||||
doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
subsidieontvangst | 0,0 | |||||||||||||
belasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||||||
grond | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 | |||||||
overig | 2,0 | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | |||||||
toegerekende rente | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||||||
voorziening | 0,0 | |||||||||||||
bestemde reserve | 0,5 | 0,0 | 1,3 | 0,1 | ||||||||||
totaal | 1,2 | 2,9 | 0,8 | 3,7 | 0,5 | 2,5 | 0,7 | 2,5 | 0,7 | 2,5 | 0,7 | 2,5 | 0,7 | 2,5 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 75% tot 100% beïnvloedbaar | ||
We hebben invloed op de huurprijzen. Wij mogen niet zo maar lagere huurprijzen vragen dan andere verhuurders op de markt. Wij mogen wel hogere huurprijzen vragen. In de wet staat dat wij verplicht zijn om minimaal de kostprijs van gronden en gebouwen te rekenen. Het bepalen van die kostprijs moet in lijn zijn met de prijzen op de markt (die andere verhuurders ook vragen). Wel moeten wij er rekening mee houden dat de contracten voornamelijk meerjarig zijn. Dit betekent dat er langlopende verplichtingen zijn en we de huurprijzen niet tussentijds kunnen aanpassen. Hetzelfde geldt voor de kosten van personeel, opdrachten en inkoop. Als wij minder of geen commerciële huur doen dan hoeven wij hier ook minder of geen geld aan te besteden. De kosten voor belasting, rente en afschrijving zijn niet beïnvloedbaar. Wij zijn wettelijk verplicht om belasting te betalen. De rente- en afschrijvingskosten komen voort uit investeringen die wij in het verleden hebben gedaan. Wij moeten dit betalen. Daarnaast is het mogelijk deze gronden te ontwikkelen en verkopen in plaats van te verhuren. We hebben dan geen huurinkomsten meer, maar (mogelijk) winst door het verkopen van grond. Huurinkomsten ontvangen wij voor meerdere jaren. Winst door het verkopen van grond ontvangen we eenmalig. |
Maatschappelijke gevolgen
Met de inkomsten uit verhuur en erfpacht betalen we mee aan de voorzieningen in de stad. Ook biedt de verhuur regelmatig een oplossing bij tijdelijke maatschappelijke en economische ruimtelijke vraagstukken. Als we hogere huurprijzen vragen dan hebben we hier meer geld voor, maar hogere prijzen verkleint ook de kans dat wij de gronden en gebouwen verhuurd krijgen. Als we minder grond verhuren, ontvangen we hier ook minder geld voor. Als we gronden ontwikkelen en verkopen in plaats van verhuren dan hebben wij geen huurinkomsten meer. Huurinkomsten ontvangen wij voor meerdere jaren. Winst door het verkopen van grond ontvangen we eenmalig. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
|
---|