Met dit bedrag betalen we personeel. Het gaat om ongeveer 23 fte. Deze medewerkers werken als leerplichtambtenaar, medewerker van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor (mogelijke) voortijdige schoolverlaters of administratief medewerker. Daarnaast besteden we € 0,7 miljoen aan startkwalificaties. We geven hiervoor subsidie aan onderwijsinstellingen en partners om het aantal vroegtijdig schoolverlaters te verminderen. We zetten in op preventie. Jongeren maken bijvoorbeeld kennis met het Almeerse bedrijfsleven om een goed beeld te krijgen bij een beroep. Verder helpen we jongeren zonder middelbare schooldiploma met entreeopleidingen. Hierdoor kunnen zij toch doorstromen naar een mbo-opleiding niveau 2. Een aantal van hen behaalt een mbo-diploma. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
personeel | 1,3 | 1,4 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | |||||||
inhuur | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||||
subsidie | 0,6 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | |||||||
uitkeringen | 0,1 | |||||||||||||
inkoop | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||||||
subsidieontvangst | 0,1 | |||||||||||||
afschrijving | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||||
totaal | 2,1 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | 2,5 | 0,1 | 2,7 | 0,0 | 2,8 | 0,0 | 2,8 | 0,0 | 2,8 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 25% tot 50% beïnvloedbaar | ||
De kosten voor leerplicht zijn niet beïnvloedbaar. De huidige inzet past bij onze (minimale) wettelijke taak. Het deel voor de aanpak voortijdig schoolverlaten is deels beïnvloedbaar. Het gaat om een wettelijke taak, maar de omvang van de formatie die we daarvoor inzetten staat niet vast. De subsidie die wij aan onderwijsinstellingen geven om het aantal vroegtijdig schoolverlaters te verminderen is ook beïnvloedbaar. Dat is ongeveer 23% van de kosten van deze activiteit. Deze subsidie is ook op korte termijn beïnvloedbaar. Daarbij moet wel vermeld worden dat we de intentie hebben uitgesproken om de instellingen te steunen voor meerdere jaren. |
Maatschappelijke gevolgen
Wij hebben geld dat we gebruiken om te zorgen dat scholieren hun school afmaken. Een deel van dit geld geven wij aan de school. Dit kunnen zij gebruiken om scholieren te motiveren hun school af te maken. Als wij dit geld niet meer aan de school geven, kunnen zij dit niet meer doen. Dit kan betekenen dat meer scholieren toch van school afgaan zonder hun diploma. Het is dan moeilijker om een baan en een vast inkomen te krijgen. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
Als gevolg van wijzigingen in wet- en regelgeving door het Rijk bestaat de kans dat we meer personeel nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij leerplichtambtenaren en bij de medewerkers van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt. We gaan ervan uit dat het Rijk ons dan hiervoor compenseert. |
---|