Dienstverlening en samenwerking met de stad

Bestuur

Met dit geld betalen we het salaris van de burgemeester en de wethouders (het college B&W). Daarnaast houden we een deel van het geld apart. Dit is bedoeld om later het pensioen of het wachtgeld van een oud-wethouder te betalen. Dit is wettelijk verplicht.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

1,0

1,0

1,4

1,7

1,7

1,7

1,4

inkoop

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

voorziening

1,1

0,4

1,4

0,3

2,0

1,0

1,0

1,0

1,0

totaal

2,3

0,0

1,5

1,4

1,8

2,0

2,7

0,0

2,7

0,0

2,8

0,0

2,5

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

We mogen zelf bepalen hoeveel wethouders we het college B&W laten vormen. Wel hebben we een wettelijke verplichting om de burgemeester en wethouders een vergoeding te betalen. De hoogte hiervan staat vast. Daarnaast zijn we verplicht om aan oud-wethouders wachtgeld en pensioen uit te betalen.

Maatschappelijke gevolgen

Als de omvang van het college B&W kleiner wordt zal de portefeuille per wethouder groter worden. Het college moet hun aandacht meer verdelen. Zij kunnen dan hun taken mogelijk minder goed uitvoeren.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van het vroegtijdig opstappen of het aftreden van het college B&W (of collegeleden) bestaat de kans dat we meer wachtgeld moeten uitbetalen. Hierdoor maken we meer kosten dan we rekening mee houden.
  • Als gevolg van verkiezingen en een nieuw college B&W in 2026 bestaat de kans dat er meer wethouders aantreden waardoor we meer kosten maken voor vergoedingen.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05