Afwijkingen per risicogroep

Prijsstijgingen

We nemen in deze kwartaalrapportage alleen een besluit over de onvermijdelijke knelpunten in 2023

De knelpunten in 2022 zijn onderdeel van het jaarresultaat 2022. Als er na vaststelling van deze kwartaalrapportage nieuwe onvermijdelijke knelpunten voor 2023 zijn dan nemen we deze mee in de eerstvolgende kwartaalrapportage. Voor 2022 en 2023 zijn de volgende onvermijdelijke knelpunten bekend:

bedragen x € 1.000

omschrijving

2022

2023

inflatiebuffer na kasschuif

3.000

10.200

indexatie pensioen wethouders

2.156

eenmalige uitkering CAO

-900

afvalverwerking

650

extra l&p instellingen (7,32% i.p.v. 5,58%)

-1.129

groenonderhoud

-1.800

dagelijks verzorgend onderhoud

-2.500

aanbesteding schulddienstverlening

-400

indexatie leerlingenvervoer

-190

tarieven stadswarmte

-400

overkapping 't Oor

-300

schoonbestekken stadsreiniging

-300

restant stelpost l&p

4.906

3.181

Indexatie pensioenen wethouders 2022

Het ABP heeft aangegeven dat de pensioenen met 12% worden geïndexeerd. De gemeente beheert de pensioenen van de wethouders zelf in een voorziening. Wij moeten daarom onze voorziening met 12% verhogen, dit kost € 0,8 miljoen. Zo kunnen wij ook in de toekomst aan de pensioenverplichtingen voldoen. Hier staat tegenover dat de rekenrente voor de pensioenen is gestegen. Dit is het zo gezegde 'verwachte rendement'. Als deze stijgt hoeven wij minder geld in de voorziening aan te houden. Ook zijn de verwachte pensioenverplichtingen aangepast. Hierdoor kan er € 3,0 miljoen vrijvallen. Per saldo is er dus een voordeel van € 2,2 miljoen.

Eenmalige uitkering CAO 2022

De vakbonden en de VNG hebben afgesproken dat het gemeentepersoneel in december een éénmalige uitkering krijgt. Dit is een tegemoetkoming voor de hoge prijsstijgingen. Voor Almere gaat het om een kostenpost van € 0,9 miljoen. De uitkering is dus incidenteel. Voor de structurele CAO verhoging in 2023 hebben wij geld gereserveerd in de begroting.

Afvalverwerking 2022

Er zijn voordelen behaald op de inzameling en tarieven van papier, hout, bruingoed en afval door hogere tarieven en lagere verwerkingslasten. Dit voordeel is in principe structureel, maar hogere (of lagere) inkomsten uit reststromen worden bij de Programmabegroting 2024 verwerkt in het tarief van de afvalstoffenheffing 2024

Extra loon- en prijscompensatie voor instellingen (7,32% i.p.v. 5,58%)

Zoals hierboven gemeld heeft het Rijk aangekondigd dat gemeenten extra geld ontvangen voor loon- en prijsstijgingen. Hoeveel dat precies is weten we pas bij de meicirculaire 2023, maar we verwachten structureel € 3,6 miljoen extra. Bij de Programmabegroting 2023 is besloten om de gesubsidieerde instellingen 5,58% loon- en prijscompensatie te geven. Dit is het geld dat we in september ook van het Rijk kregen. Maar de instellingen hadden 7,32% moeten krijgen volgens de inflatiecijfers. Nu we extra geld krijgen van het Rijk stellen we voor om de instellingen in 2023 7,32% loon- en prijscompensatie te geven in plaats van 5,58%. Dit kost structureel € 1,1 miljoen extra. Zoals gezegd weten we in het voorjaar pas hoeveel wij precies krijgen. Wij willen de instellingen nu al duidelijkheid geven, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. We stellen daarom voor de extra compensatie voor 2023 nu toe te kennen.

Groenonderhoud

We wilden voor 2023 een nieuwe aanbesteding doen voor een deel van het groenonderhoud in de stad. Helaas is het niet gelukt om dit te realiseren. Voor 2023 wordt nu een contract aangegaan voor 1 jaar. Dit maakt de kosten voor het beheer en onderhoud voor 2023 relatief duur. Tomin heeft voor 2023 een voorstel ingediend om het groenonderhoud alleen nog in Almere Buiten uit te voeren. Voor de twee overgebleven gebieden, Almere Stad en Almere Haven, moeten we het werk bij reguliere aannemers beleggen. Wij hebben een inschatting gemaakt van de kosten hiervoor. Het totale tekort in deze 3 gebieden komt op € 1,8 miljoen. De hogere tarieven worden deels veroorzaakt door de gestegen prijzen in de markt en voor het andere deel doordat we voor een korte periode (1 jaar) aanbesteden. Voorlopig betalen we het knelpunt volledig uit de buffer. In 2024 willen we het onderhoud voor heel Almere in een groot bestek aanbesteden. De kosten zouden dan omlaag moeten gaan. Hoeveel is nog onduidelijk.

Dagelijks verzorgend onderhoud

De gemeente heeft ook voor het overige beheer en onderhoud te maken met flinke kostenstijgingen. Voor 2023 en 2024 gaan we uit van een meerprijs van € 2,5 miljoen per jaar. Voor de jaren daarna verwachten we dat de prijzen dalen. We schatten nu in dat de kosten vanaf 2025 € 2 miljoen per jaar hoger liggen. Conform de eerder genoemde spelregels kennen we de prijscompensatie nu alleen incidenteel toe voor 2023.

Indexatie leerlingenvervoer

Contractueel zijn wij verplicht jaarlijks per 1 januari de tarieven te indexeren met de zogenaamde NEA index. Het indexatie percentage is 13,7% voor het taxivervoer en 10,7 % voor het busvervoer. Dit leidt tot een structureel knelpunt van € 190.000. Conform de eerder genoemde spelregels kennen we de prijscompensatie nu alleen incidenteel toe voor 2023.

Aanbesteding schulddienstverlening

De aanbesteding schulddienstverlening is afgerond. Helaas heeft de aanbesteding niet geleid tot een nieuwe aanbieder. Dit ondanks dat er genoeg geïnteresseerde partijen waren. We hebben de aanbesteding met de geïnteresseerde partijen geëvalueerd. Hieruit bleek dat redenen voor het niet inschrijven vooral financieel waren:

  • het budget van € 1.933.000 wordt als onvoldoende gezien voor de eisen die aan de dienstverlening worden gesteld.
  • ook vinden partijen de bonus/malus die is opgenomen in de aanbesteding niet bijdragen aan een goed partnership.
  • Meerdere partijen hebben aangegeven dat de kosten voor de huur en servicekosten een belemmering zijn geweest voor het inschrijven op de aanbesteding. De partijen zijn namelijk verplicht om een balie op het stadhuis te hebben.

Er zijn grote aanpassingen in de voorwaarden nodig om de aanbesteding te doen slagen. Hierdoor zal de aanbesteding opnieuw moeten worden uitgevoerd. Voor 2023 zal er daarom een overbruggingscontract met de huidige aanbieder, de PLANgroep, moeten worden gesloten. Hierdoor wordt continuïteit van de schuldhulpverlening geborgd. We zijn hier nu druk mee bezig.

Uit de evaluatie blijkt dat er zeker meerkosten gemaakt gaan worden voor de overbrugging in 2023 en dat het nieuwe contract 2024 duurder zal worden. Hoeveel geld dit gaat kosten weten we nog niet. Op dit moment houden wij rekening met € 0,4 miljoen aan meerkosten voor 2023. Voor 2024 wachten we de nieuwe aanbesteding af maar zien we de hogere kosten wel als groot risico

Hogere tarieven stadswarmte

In de begroting hebben we de hogere prijs van stroom, gas en stadswarmte al verwerkt. Voor stadswarmte gingen we uit van een prijsstijging in 2023 van 70%. Inmiddels heeft Vattenfall laten weten dat de prijzen met bijna 140% stijgen ten opzichte van 2022. Hierdoor stijgen de kosten naar verwachting met € 0,4 miljoen.

MIPA overkapping ‘t Oor en Evenaar

We gaan vanuit het MIPA een overkapping plaatsen bij busstation 't Oor. In het contract met de aannemer is een prijsindexatie afgesproken. Door de huidige marktontwikkeling vallen de kosten hierdoor € 300.000 hoger uit. Dit kunnen we niet direct opvangen binnen het MIPA zelf, mede door de extra kosten voor het Spoorbaanpad.

Schoonbestekken stadsreiniging

Naast het beheer en onderhoud verzorgt Tomin ook de zogenaamde 'schoonbestekken'. Het gaat hier om het legen van prullenbakken en het opruimen van zwerfvuil. We hebben met Tomin afgesproken dat het budget elk jaar wordt verhoogd met de consumentenprijsindex. Deze bedraagt over 2022 14%. De extra kosten bedragen € 0,3 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05