bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
sprinklerinstallatie garages stadscentrum | -198 | -198 | -198 | ||
afvalinzameling en -verwerking | 450 | ||||
nieuw contract gladheidbestrijding | -300 | -300 | -300 | -300 | -300 |
ongedierte bestrijding (mediterraan draaigatje) | -60 | -60 | -60 | -60 | |
meer woningen beheer en onderhoud | 92 | -30 | -182 | -377 | -588 |
voertuigen afvalinzameling | -700 | ||||
totaal | -518 | -390 | -740 | -935 | -1.086 |
Sprinklerinstallatie garages stadscentrum
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-198 | -198 | -198 | |||
totaal | -198 | -198 | -198 |
We moeten de sprinklerinstallaties in de garages van het stadscentrum vervangen. Hier is een krediet voor nodig van € 4 miljoen. Hiervan kunnen we € 0,8 miljoen betalen uit de onderhoudsvoorziening. Voor het restant van € 3,2 miljoen is extra geld nodig. De kapitaallasten hiervan zijn structureel € 0,2 miljoen.
Bij de bouw van de parkeergarages in het nieuwe stadscentrum voor de brandveiligheid een sprinklerinstallatie aangelegd. Bij inspectie is gebleken dat er corrosie in de leidingen is. Dit leidt tot lekkages maar ook verstoppingen van de sprinklerkoppen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren bij brand. Vervanging van deze leidingen is normaal gesproken pas na 30 tot 40 jaar aan de orde. We sparen hiervoor dan ook geen geld in de voorziening planmatig onderhoud. Dat doen we wel voor andere installatieonderdelen van de sprinklerinstallatie. Hiervoor is nu € 0,8 miljoen gespaard. De vervanging kost € 4,0 miljoen.
Afvalinzameling en -verwerking
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
1. Hogere inhuurkosten | -250 | ||||
2. Hogere inkomsten grondstoffen | 500 | ||||
3. ontwikkelingen afvalmarkt | 200 | ||||
totaal | 450 |
Op de kosten voor afvalinzameling en -verwerking is er door prijsontwikkelingen per saldo sprake van een incidenteel voordeel van € 0,45 miljoen. Dit bestaat uit:
1. Hogere inhuurkosten door CAO-akkoord
Voor de afvalinzameling gebruiken wij ook ingehuurd personeel. De inhuurkosten stijgen met € 0,25 miljoen. Dit komt doordat in de nieuwe CAO voor gemeenten een minimum uurloon is afgesproken van € 14. Dit werkt ook door in de inhuurtarieven en leidt daardoor tot een nadeel van € 0,25 miljoen.
2. Hogere inkomsten grondstoffen door prijsstijgingen
De prijzen voor papier en metaal zijn de laatste tijd hard gestegen. We ontvangen daardoor meer inkomsten voor de ingezamelde grondstoffen. We verwachten daardoor in 2022 een voordeel van € 0,5 miljoen.
Het structurele effect van deze ontwikkelingen betrekken we bij het opstellen van de programmabegroting/tarievennota 2023.
3. Vervallen risicoreservering afvalmarkt
Deze risicoresevering kan vervallen. We verwerken deze effecten steeds in de kwartaalrapportage. Dat kunnen zowel voordelen als nadelen zijn. Een indicentele risicoreservering is daarom niet meer nodig. Dat levert een voordeel op van € 0,2 miljoen.
Tegenover dit voordeel van € 0,45 miljoen staat een nadeel van € 0,7 miljoen vanwege de uitval van inzamelvoertuigen (categorie Overige).
Nieuw contract gladheidbestrijding
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
nieuw contract gladheidsbestrijding | -300 | -300 | -300 | -300 | -300 |
totaal | -300 | -300 | -300 | -300 | -300 |
De kosten voor de noodzakelijke gladheidbestrijding hangen sterk af van de weersomstandigheden. We hebben de afgelopen jaren gemiddeld € 1 miljoen per jaar uitgegeven. Dit terwijl het vaste budget maar € 0,7 miljoen per jaar is. We komen dus structureel € 0,3 miljoen tekort.
Ongedierte bestrijding (mediterraan draaigatje)
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-60 | -60 | -60 | -60 | ||
totaal | -60 | -60 | -60 | -60 |
In 2020 is in Almere de aanwezigheid van een exotische miersoort (mediterraan draaigatje) vastgesteld. Deze soort verspreidt zich zeer snel en veroorzaakt hierdoor veel schade en overlast in de openbare ruimte. Om verdere schade te voorkomen moeten wij deze exoot bestrijden. Hiervoor is 4 jaar lang € 60.000 per jaar nodig. Dit kunnen we niet oplossen binnen het budget voor het schoonhouden van de stad.
Meer woningen beheer en onderhoud
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
a. beheer van de stad | 83 | -27 | -164 | -339 | -529 |
b. schoonmaken van de stad | 9 | -3 | -18 | -38 | -59 |
totaal | 92 | -30 | -182 | -377 | -588 |
Per nieuwe woning verhogen we het budget voor het beheer en onderhoud en het schoon houden van de stad met € 500. We hebben de woningbouwprognose bijgesteld op basis van de realisatie in 2021 en het stedelijk woningbouwprogramma. Er zijn in 2021 minder woningen opgeleverd, maar we gaan in de toekomst meer woningen bouwen. Hierdoor is er ook meer budget nodig voor beheer en onderhoud.
Voertuigen afvalinzameling
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
-700 | |||||
totaal | -700 |
Er is dit jaar € 0,7 miljoen nodig om te zorgen dat de afvalinzameling niet in gevaar komt. De afgelopen weken vallen de voertuigen voor de inzameling van duo-containers steeds vaker uit. Dat komt doordat deze voertuigen sterk verouderd zijn. In afwachting van een besluit over het nieuwe afvalinzamelsysteem hebben we de aanschaf van nieuwe voertuigen steeds uitgesteld. Nu dit besluit is genomen hebben we alsnog nieuwe voertuigen besteld. Deze zullen door een tekort aan grondstoffen en de situatie in de Oekraine niet eerder worden geleverd dan halverwege 2023. Om te voorkomen dat wij het afval niet meer kunnen inzamelen zijn direct maatregelen nodig. Zo is er meer onderhoud nodig. Maar we zullen ook meer voertuigen en inzamelpersoneel moeten inhuren. We verwachten dat hiervoor € 0,7 miljoen extra nodig is in 2022.
Tegenover dit nadeel staat een voordeel van € 0,45 miljoen vanwege prijsontwikkelingen (categorie Prijsstijgingen).