Overhead en bedrijfsvoering

Vastgoed en facilitaire zaken

Met dit bedrag betalen we voor post en repro, beveiliging, catering en de servicedesk voor onze medewerkers. Daarnaast betalen we de kosten voor schoonmaak van het stadhuis. Ook voorzien we de werkplekken van onze medewerkers van meubilair.

De catering, schoonmaak en beveiliging kopen wij in. Dit personeel is niet bij ons in loondienst. We hebben wel personeelskosten van facilitaire medewerkers. Het gaat om ongeveer 25 fte. Ongeveer 4 fte houdt zich bezig met het coördineren en het geven van advies. Daarnaast hebben wij 21 fte uitvoerende facilitaire medewerkers. Zij werken voornamelijk als bode, bij de servicedesk en bij de drukkerij, en faciliteren evenementen.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

1,3

1,4

1,5

0,0

1,5

0,0

1,5

0,0

1,5

0,0

1,5

0,0

inhuur

0,1

0,0

beheer

0,7

0,6

0,6

0,7

0,7

0,7

0,7

inkoop

1,9

2,2

2,2

2,0

2,0

2,0

2,0

belasting

0,0

0,0

overig

0,3

0,3

0,3

toegerekende rente

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

afschrijving

0,2

0,1

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

kapitaallastenreserve

0,1

0,0

0,0

0,0

0,0

totaal

4,2

0,3

4,4

0,3

4,5

0,3

4,3

0,0

4,3

0,0

4,3

0,0

4,3

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Deze kosten zijn beperkt beïnvloedbaar. De afschrijvingskosten die wij maken op meubilair zijn niet beïnvloedbaar, omdat we deze kosten moeten maken door investeringen uit het verleden. De facilitaire kosten zitten al op een laag niveau en zijn noodzakelijk voor de medewerkers en bezoekers van het stadshuis. Ook moeten we rekening houden met meerjarige contracten van externe partijen. Deze kosten zijn dus niet direct beïnvloedbaar.

We kunnen er eventueel wel voor kiezen om de openingstijden van het stadhuis aan te passen. Als we minder vaak of lang open zijn voor de burger (maar ook voor de medewerkers) dan werkt dit door in de facilitaire kosten.

Maatschappelijke gevolgen

Als wij minder inzetten op facilitaire zaken dan beïnvloedt dit onze dienstverlening aan de burger. Daarnaast kunnen onze medewerkers minder fijn werken als we minder inzetten op goed werkgeverschap.  

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Als gevolg van de coronacrisis zijn we meer gaan thuis werken. We verwachten dat de hybride vorm van werken een blijvend gevolg is. Hierdoor bestaat de kans dat we extra kosten moeten maken om dit te implementeren in het stadhuis.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05