Jeugdzorg

Jeugdhulp en jeugdbescherming

Dit is jeugdhulp waarbij de jeugdige nog thuis woont. Het is dus voor een groot deel lichtere zorg dan de jeugdhulp met verblijf waar de jeugdige uit huis is geplaatst. Om deze jeugdhulp te krijgen moet een jeugdige zijn doorverwezen naar een jeugdhulp aanbieder.

Kenmerkend voor de Jeugdwet is dat behalve de gemeente ook huisartsen, medisch specialisten, de jeugdbescherming en – in voorkomende gevallen – rechters toestemming hebben om jeugdhulp in te zetten. Op basis van een verwijzing geeft de gemeente toestemming aan een jeugdhulp aanbieder om de jeugdhulp te starten. De ouders van de jeugdige ontvangen een beschikking waarin het besluit staat dat jeugdhulp mag worden gestart.

Het merendeel (ongeveer 95%) van de jeugdhulp zonder verblijf met beschikking wordt gegeven door een ongeveer veertig jeugdhulp aanbieders waar de gemeente Almere een contract mee heeft. De verschillende vormen van jeugdhulp die worden gegeven zijn onder andere:

  • Het begeleiden van gezinnen en jeugdigen bij hun thuis in de eigen omgeving.
  • De behandeling van jeugdigen die te maken hebben met psychische problemen.
  • Het behandelen van kinderen met dyslexie.
  • De behandeling van jeugdigen met een licht verstandelijke beperking.

Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking is een open einde regeling. Dit betekent dat wij iedereen moeten helpen die een aanvraag doet en aan de voorwaarden voldoet. We hebben met de zorgaanbieders contracten afgesloten waarbij voor de verschillende jeugdhulp producten vaste tarieven zijn vastgesteld (P*Q).

In juni 2021 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een arbitragezaak gewonnen. In het regeerakkoord heeft de regering extra geld voor de jeugdhulp beschikbaar gesteld. Hierop wordt echter vanaf 2024 wel weer fors bezuinigd door het Rijk. Ook hebben we zelf bezuinigingsmaatregelen genomen om de kosten in bedwang te houden.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

uitkeringen

35,4

39,7

41,7

45,5

45,0

40,8

41,5

inkoop

0,2

0,7

totaal

35,6

0,0

40,3

0,0

41,7

0,0

45,5

0,0

45,0

0,0

40,8

0,0

41,5

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Jeugdhulp is vanuit de Jeugdwet een wettelijke taak is. Het is een open einde regeling wat betekent dat wij iedere jeugdige die een beschikking krijgt moeten helpen. Die beschikking wordt afgegeven door verschillende partijen, bijvoorbeeld huisartsen. Hier hebben wij geen invloed op.

Wel kunnen wij sturen op het naleven van contracten en afspraken. Daar letten wij nu al op. Ook hebben we invloed op de toegang en afbakening van de jeugdhulp. We investeren in maatregelen om strenger te zijn op de toegang tot jeugdhulp.

Ook is een andere manier van inkopen een kans om de uitgaven beter te beheersen. De inkoop is echter vertraagd. Ook is het zeer complex om de zorg zo in te richten dat je hierop daadwerkelijk (beter) kan sturen.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan deze activiteit helpen we minder jeugdigen met problemen. Het wordt maatschappelijk als onacceptabel gezien om jeugdigen met problemen niet te helpen. Daarnaast zullen problemen die zich op jonge leeftijd voordoen, zonder hulp, zich vaak doorzetten op volwassenleeftijd.

Specialistische jeugdhulp is bedoeld voor jeugdigen met opvoed-, opgroei- of gedragsproblemen die niet via gebruikelijke zorg van ouders en school kunnen worden opgelost. Jeugdhulp is ook bedoeld om de veiligheid van jeugdigen tegen geweld thuis te verbeteren. Waar nodig is jeugdhulp nodig om de opvoeding en opvang van kinderen van ouders over te nemen.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • Als gevolg van de landelijke ontwikkelingen bestaat de kans dat de vraag naar jeugdhulp blijft stijgen waardoor de uitgaven blijven stijgen.
  • Als gevolg van de coronacrisis bestaat de kans dat meer jeugdigen hulp nodig hebben, omdat de coronacrisis voor hen lastig was. Hierdoor neemt de vraag naar jeugdhulp verder toe waardoor de uitgaven blijven stijgen. Ook is het mogelijk dat door de coronacrisis wachtlijsten zijn ontstaan (of langer zijn geworden). Om deze achterstand weg te werken moeten wij mogelijk meer kosten maken dan we begroot hebben.
  • Als gevolg van het toepassen van een acceptatieplicht bij de aanbieders en het niet toepassen van harde budgetplafonds bestaat de kans dat de uitgaven onvoldoende afgeremd kunnen worden waardoor de uitgaven blijven stijgen.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05