Dit is jeugdhulp waarbij de jeugdige nog thuis woont. Het is dus voor een groot deel lichtere zorg dan de jeugdhulp met verblijf waar de jeugdige uit huis is geplaatst. Om deze jeugdhulp te krijgen moet een jeugdige zijn doorverwezen naar een jeugdhulp aanbieder. Kenmerkend voor de Jeugdwet is dat behalve de gemeente ook huisartsen, medisch specialisten, de jeugdbescherming en – in voorkomende gevallen – rechters toestemming hebben om jeugdhulp in te zetten. Op basis van een verwijzing geeft de gemeente toestemming aan een jeugdhulp aanbieder om de jeugdhulp te starten. De ouders van de jeugdige ontvangen een beschikking waarin het besluit staat dat jeugdhulp mag worden gestart. Het merendeel (ongeveer 95%) van de jeugdhulp zonder verblijf met beschikking wordt gegeven door een ongeveer veertig jeugdhulp aanbieders waar de gemeente Almere een contract mee heeft. De verschillende vormen van jeugdhulp die worden gegeven zijn onder andere:
Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking is een open einde regeling. Dit betekent dat wij iedereen moeten helpen die een aanvraag doet en aan de voorwaarden voldoet. We hebben met de zorgaanbieders contracten afgesloten waarbij voor de verschillende jeugdhulp producten vaste tarieven zijn vastgesteld (P*Q). In juni 2021 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een arbitragezaak gewonnen. In het regeerakkoord heeft de regering extra geld voor de jeugdhulp beschikbaar gesteld. Hierop wordt echter vanaf 2024 wel weer fors bezuinigd door het Rijk. Ook hebben we zelf bezuinigingsmaatregelen genomen om de kosten in bedwang te houden. |
---|
bedragen x € 1 miljoen | ||||||||||||||
realisatie | begroting | |||||||||||||
kostensoort | lasten 2020 | baten 2020 | lasten 2021 | baten 2021 | lasten 2022 | baten 2022 | lasten 2023 | baten 2023 | lasten 2024 | baten 2024 | lasten 2025 | baten 2025 | lasten 2026 | baten 2026 |
uitkeringen | 35,4 | 39,7 | 41,7 | 45,5 | 45,0 | 40,8 | 41,5 | |||||||
inkoop | 0,2 | 0,7 | ||||||||||||
totaal | 35,6 | 0,0 | 40,3 | 0,0 | 41,7 | 0,0 | 45,5 | 0,0 | 45,0 | 0,0 | 40,8 | 0,0 | 41,5 | 0,0 |
Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?
Deze activiteit is: | 1% tot 25% beïnvloedbaar | ||
Jeugdhulp is vanuit de Jeugdwet een wettelijke taak is. Het is een open einde regeling wat betekent dat wij iedere jeugdige die een beschikking krijgt moeten helpen. Die beschikking wordt afgegeven door verschillende partijen, bijvoorbeeld huisartsen. Hier hebben wij geen invloed op. Wel kunnen wij sturen op het naleven van contracten en afspraken. Daar letten wij nu al op. Ook hebben we invloed op de toegang en afbakening van de jeugdhulp. We investeren in maatregelen om strenger te zijn op de toegang tot jeugdhulp. Ook is een andere manier van inkopen een kans om de uitgaven beter te beheersen. De inkoop is echter vertraagd. Ook is het zeer complex om de zorg zo in te richten dat je hierop daadwerkelijk (beter) kan sturen. |
Maatschappelijke gevolgen
Als we minder geld uitgeven aan deze activiteit helpen we minder jeugdigen met problemen. Het wordt maatschappelijk als onacceptabel gezien om jeugdigen met problemen niet te helpen. Daarnaast zullen problemen die zich op jonge leeftijd voordoen, zonder hulp, zich vaak doorzetten op volwassenleeftijd. Specialistische jeugdhulp is bedoeld voor jeugdigen met opvoed-, opgroei- of gedragsproblemen die niet via gebruikelijke zorg van ouders en school kunnen worden opgelost. Jeugdhulp is ook bedoeld om de veiligheid van jeugdigen tegen geweld thuis te verbeteren. Waar nodig is jeugdhulp nodig om de opvoeding en opvang van kinderen van ouders over te nemen. |
---|
Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?
|
---|