Jeugdzorg

Jeugdhulp en jeugdbescherming

Met dit bedrag betalen we jeugdhulp en een verblijf voor een jeugdige. Dit gebeurt soms als een jeugdige niet meer thuis woont of kan wonen. Het gaat dan om de opvang van kinderen in pleeggezinnen, gezinshuizen, behandeld en begeleid wonen leefgroepen, en jeugdzorg plus. Jeugdzorg plus is een intensieve vorm van gesloten jeugdhulp. Dit betekent dat de vrijheid ontnomen wordt omdat zonder behandeling de jeugdigen een risico voor zichzelf of hun omgeving zijn. Deze vorm mag alleen door een rechter afgedwongen worden. De begeleiding van het gezin valt ook onder jeugdhulp met verblijf.

Deze jeugdhulp hebben we regionaal georganiseerd bij de Aankoopcentrale Almere voor alle gemeenten in Flevoland. Met het bedrag betalen we ook de personeelskosten die we als Almere voor de Aankoopcentrale maken.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

uitkeringen

21,7

21,8

24,1

31,9

32,5

31,8

29,2

inkoop

0,4

0,6

1,1

0,8

0,5

0,5

0,5

algemene reserve

2,2

totaal

22,1

0,0

22,4

2,2

25,2

0,0

32,7

0,0

33,0

0,0

32,3

0,0

29,7

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

1% tot 25% beïnvloedbaar

Wij hebben vanuit de Jeugdwet de verplichting om jeugdhulp met verblijf aan te bieden.

De jeugdhulp met verblijf regionaal ingekocht en we zijn dus afhankelijk van de afspraken die gemaakt worden met de regio gemeenten in Flevoland. Regionaal wordt een nieuwe inkoop voor 2023 voorbereid. Vanaf 2023 bestaat dus de kanst dat wij met een nieuwe aanbesteding de kosten beter kunnen beheersen.

Daarnaast kunnen we meer inzetten op beschermd wonen voor jeugdigen boven de 18 jaar die een woningaanvraag doen (voor meer informatie hierover zie de activiteit beschermd wonen). Het aanbieden van een woning in de vorm van beschermd wonen kost minder geld dan een woning in de vorm van jeugdhulp met verblijf.

Maatschappelijke gevolgen

Een kind hoort in een gezin op te groeien. Het buiten een gezin plaatsen van een kind moet een grote uitzondering zijn. In bijna alle gevallen is dit een traumatische ervaring, hoe goed en zorgvuldig de opvang ook georganiseerd is.

We werken toe naar een situatie waarin gezinnen met opvoedproblemen veel eerder, sneller en beter geholpen. Dan hoeft het niet tot uithuisplaatsing te komen. In uitzonderingsituaties waarin dit onvermijdelijk is, moet verblijf kort en tijdelijk zijn. De insteek is altijd dat kinderen snel opgevangen worden in een pleeggezin of gezinshuis.   

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

  • De kosten vanaf 2023 zijn onzeker. De aanbesteding is vertraagd en het contract met het samenwerkingsverband van aanbieders eindigt. In 2023 betalen we geen vast bedrag meer, maar gaan we de werkelijk geleverde zorg betalen.
  • De financiële positie van onze grootste zorgaanbieder is slecht. Hiervoor wordt nu een hertselplan gemaakt. Dit kost mogelijk extra geld
  • Er is nog geen duidelijkheid over de hoogte van de kosten in 2021 (risicodossier). Het risico bestaat dat deze hogere kosten zich ook in 2022 en verder gaan voordoen.
  • De extra kosten door wijziging van het woonplaatsbeginsel zijn nog niet goed in beeld
  • Als gevolg van een kleine groep jeugdigen met zeer complexe problemen bestaat de kans dat een enkele cliënt ons veel geld kost. Hierdoor bestaat de kans dat wij door een klein verschil in het aantal jeugdigen die wij helpen toch veel extra kosten moeten maken.
Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05