Jeugdzorg

Jeugdhulp en jeugdbescherming

Dit gaat om jeugdhulp waarbij de jeugdige nog thuis woont. Daarnaast is geen individuele beschikking afgegeven voor deze jeugdhulp. Dat betekent dat een kind niet door een huisarts (of medische specialist, jeugdbescherming of rechter) is doorverwezen naar een jeugdhulp aanbieder. We zetten in op deze vorm van jeugdhulp ter vervanging van individuele begeleiding en om te voorkomen dat jeugdigen individuele begeleiding nodig hebben. Individuele begeleiding kost ons veel geld.

Hieronder vallen:

  • Jeugdhulp op het speciaal basisonderwijs. Voor een kleine groep die (nog) niet naar school kan en waar jeugdhulp nodig is bieden wij speciale arrangementen aan.
  • De inzet van jeugdhulp op basisscholen. Onder de noemer ‘Oke op School’ zijn jeugdhulpmedewerkers en jeugdverpleegkundigen op scholen actief voor advies aan ouders en begeleiding van leerlingen met zorgvragen.
  • De inzet van praktijkondersteuners jeugd GGZ op de gezondheidscentra om kinderen met psychosociale problemen die zich bij de huisarts melden te helpen.
  • De inzet van praktijkondersteuners jeugd GGZ op de gezondheidscentra. Voor lichte en kortdurende hulp kunnen ouders en kinderen vaak snel terecht bij de jeugdprofessional.
  • Een crisisteam voor spoedhulp.
  • Gezinsbegeleiding in groepen.

Voor alle jeugdhulp zonder beschikking geldt dat wij met de uitvoerende instellingen vaste prijsafspraken maken. Wij spreken een budget af en daar werkt de instelling mee ongeacht hoeveel jeugdigen er dat jaar een beroep doen op jeugdhulp zonder verblijf zonder beschikking.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

subsidie

0,0

0,0

uitkeringen

6,0

5,5

6,5

7,7

7,6

7,6

7,6

inkoop

0,0

0,0

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

totaal

6,1

0,0

5,5

0,0

6,5

0,0

7,7

0,0

7,6

0,0

7,6

0,0

7,6

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

Wij hebben vanuit de Jeugdwet een verplichte taak om een passend aanbod jeugdhulp aan te bieden. We zijn vrij om hier zelf invulling aan te geven. Behalve het crisisteam voor spoedsituaties, zijn alle activiteiten deels beïnvloedbaar.

Voor deze activiteiten sluiten wij meerjarige contracten af met de uitvoerende instellingen. De hoogte van de contracten (prijsafspraken) zijn per jaar beïnvloedbaar, maar de duur van het contract niet. Daarvoor moet het contract eerst aflopen. Het is wel zo dat deze activiteiten zijn bedoeld om de vraag naar jeugdhulp zonder verblijf met beschikking te verminderen. Als activiteiten hier worden verminderd zal dit leiden tot een stijging bij de jeugdhulp zonder verblijf met beschikking. Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking kost meer geld.

Voor de activiteiten op school geldt dat wij kunnen inzetten op een betere afbakening met passend onderwijs. Bijvoorbeeld welke ondersteuning zij bieden en hoe gemeentelijke jeugdhulp daarop aanvult. Ook kunnen wij meer inzetten op het (deels) betalen van de kosten door zorgverzekeraars bij bepaalde vormen van jeugdhulp.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan deze vorm van jeugdhulp dan zullen meer jeugdigen gebruik maken van specialistische jeugdhulp met beschikking. Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking kost ons meer geld

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Wij zien voor de activiteit geen risico's met een financieel gevolg.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05