Overhead en bedrijfsvoering

Personeelszaken

Met dit bedragen betalen we de medewerkers van personeelszaken. Zij houden zich met de volgende activiteiten bezig:

  • Het ondersteunen van afdelingen bij het uitzetten van vacatures. Dit zijn bijvoorbeeld de recruiters. Zij helpen de afdelingen om de juiste personen te vinden voor vacatures. Daarnaast voeren ze ook sollicitatiegesprekken.
  • De salarisadministratie van de gemeente. Zij zorgen er onder andere voor dat het salaris van de medewerkers juist en op tijd wordt betaald. Daarnaast beantwoorden deze medewerkers alle vragen die te maken hebben met personeelszaken. Je kan hier denken aan werkgeversverklaringen voor een hypotheek, vragen over het pensioen en verlof.
  • Helpen bij het zorgen voor goede werkomstandigheden, bijvoorbeeld via een bedrijfsarts of inzetbaarheidscoach. Zo voorkomen we uitval en verzuim.
  • Adviseren over en uitvoeren van het personeel- en organisatiebeleid. De beleidsadviseurs van Beleid & Advies richten zich op de uitwerking van wet- en regelgeving op het gebied van HRM naar concrete beleidskaders en het adviseren over deze beleidskaders, trends en ontwikkelingen in de organisatie.  
  • Het coördineren en verzorgen van verschillende trainingen voor onze medewerkers. Deze trainingen kunnen gaan over begrijpelijk schrijven en hoe je goed kan adviseren.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

3,8

3,7

0,0

3,6

3,9

4,0

4,0

4,0

inhuur

0,1

0,0

0,3

0,0

0,0

0,0

0,0

inkoop

0,4

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

totaal

4,3

0,0

3,9

0,0

4,0

0,0

4,1

0,0

4,1

0,0

4,1

0,0

4,1

0,0

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

Een aantal taken zijn wettelijk verplicht. Hierbij kan je denken aan de salarisadministratie en een bedrijfsarts. De taken rondom werving en selectie en de Almere Academie zijn niet wettelijk verplicht en daarmee beïnvloedbaar.

Maatschappelijke gevolgen

De medewerkers die zich bezig houden met personeelszaken ondersteunen de afdelingen. Als we hier minder geld aan uitgeven dan moeten we het werk met minder medewerkers doen. Afdelingen zullen dan meer zelf moeten doen.

Het indirect maatschappelijk gevolg kan dan zijn dat het werk wat we doen in en voor de stad van minder kwaliteit is of langer duurt. Dit komt omdat de medewerkers zich minder op één taak kunnen richten.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Wij zijn hier geen risico's met een financieel gevolg.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05