Overhead en bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Met dit bedrag betalen we het personeel van afdeling Financiën en Control (F&C). Het gaat in totaal om ongeveer 100 fte. Hiervan is 60% beleid en 40% uitvoering. Deze medewerkers zijn verdeeld in vijf teams.

  • Het team audit richt zich op risicomanagement, strategische advisering, interne controles, data-analyse, IT-audit en financial audit.
  • Twee teams control en advies. Zij ondersteunen de afdelingen met hun financiën en bij het opstellen van de benodigde financiële producten.
  • Het team concernfinanciën bewaakt de financiële positie van de gemeente. Daarnaast adviseert en ondersteunt zij de concerndirectie, portefeuillehouder financiën en het college. Het team coördineert ook het opstellen van financiële producten zoals de programmabegroting en perspectiefnota.
  • De financiële administratie houdt de administratie op orde. Zo houden we het overzicht over wat er binnen de gemeente met het geld gebeurd.

Daarnaast betalen we € 0,4 miljoen aan verzekeringen voor (financiële) risico's die de gemeente loopt. Dit is voornamelijk de aansprakelijkheidsverzekering van de gemeente. Ook maken wij inkoopkosten van € 0,4 miljoen. Hier worden onder andere reiskosten, opleidingen, extern advies uit betaald.

bedragen x € 1 miljoen

realisatie

begroting

kostensoort

lasten 2020

baten 2020

lasten 2021

baten 2021

lasten 2022

baten 2022

lasten 2023

baten 2023

lasten 2024

baten 2024

lasten 2025

baten 2025

lasten 2026

baten 2026

personeel

7,7

0,1

8,2

0,1

8,8

0,1

9,1

0,1

9,4

0,1

9,5

0,1

9,4

0,1

inhuur

0,8

0,8

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

inkoop

0,9

0,9

0,7

0,9

0,9

0,9

0,7

doorbelasting

0,0

voorziening

3,1

totaal

9,4

0,1

9,8

0,1

12,7

0,1

10,1

0,1

10,4

0,1

10,4

0,1

10,1

0,1

Is deze activiteit door ons beïnvloedbaar en zo ja, in welke mate?

Deze activiteit is:

25% tot 50% beïnvloedbaar

De afdeling F&C bestaat voor een groot deel uit financieel adviseurs die de afdelingen of het bestuur adviseren. Dit is geen wettelijke taak, maar helpt bij het in control komen of blijven van de gemeente. We kunnen hierop bezuinigen. Dan komen de financiële taken meer bij de afdelingen te liggen en kan het bestuur dit merken in de financiële advisering.

Maatschappelijke gevolgen

Als we minder geld uitgeven aan F&C dan moeten we dit met minder werk medewerkers doen. F&C is een ondersteunende functie voor de organisatie. Dit betekent dat ze andere afdelingen in staat stellen hun werk te doen door dit zoveel mogelijk voor hen te regelen. Als we hiervoor minder mensen hebben, zullen afdelingen dit meer zelf moeten doen.

Het indirect maatschappelijk gevolg kan dan zijn dat het werk wat we doen in en voor de stad van minder kwaliteit is of langer duurt. Dit komt omdat de medewerkers zich minder op één taak kunnen richten.

Wat zijn de externe factoren (risico’s) die de activiteit kunnen beïnvloeden?

Voor deze activiteit zien wij geen risico's met een financieel gevolg.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05