2e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

Er zitten nog veel onzekerheden in de begroting van de jeugdhulp

Dit komt door een aantal ontwikkelingen:

  • Het budget voor de jeugdhulp daalt tussen 2022 en 2026 met € 6 miljoen. Dit komt vooral door landelijke bezuinigingen. We gaan er vanuit dat we deze bezuinigingen volledig kunnen invullen. Maatregelen moeten door het Rijk en door ons nog worden doorgevoerd.
  • We kiezen het uitgangspunt dat de kostengroei structureel 1,5% is en daarmee gelijk ligt aan de groei van de stad. Dit is ons doel, maar of dit kunnen waarmaken is onzeker. De kostengroei is de afgelopen jaren 15% of meer geweest per jaar. In de 2e helft van 2021 zagen we nog een kostengroei van 6%. We moeten de lagere kostengroei realiseren door onze gemeentelijke bezuinigingen in te vullen. Hiervoor zijn 10 maatregelen doorgevoerd. Die maatregelen hebben een kostenbesparend effect die deels op de korte, deels op de langere termijn zichtbaar wordt. Een direct 1:1 effect is niet te kwantificeren. Wel worden de maatregelen met grote inspanning doorgevoerd.  
  • De inkoop van de jeugdhulp zonder verblijf is uitgesteld tot uiterlijk 1 januari 2025. Tot dit moment werken we met de 10 maatregelen aan de sturing op de kosten. Vanaf de nieuwe inkoop komt daar ook het gebiedsgericht werken in de gehele stad bij.
  • De ontwikkeling bij Triade Vitree zorgt ook voor meer onzekerheid bij de jeugdhulp met verblijf. De raad is hierover via een raadsbrief geïnformeerd. De financiële positie van Triade Vitree is zorgelijk. De afgelopen jaren is de transitie naar meer (intensief) ambulante en gezinsgerichte zorg nog niet gelukt. Sinds dit jaar is er wel een versnellingsaanpak. De effecten van de versnellingsaanpak op de zorg beginnen zichtbaar te worden.  In 2021 hebben we door hogere zorgkosten een nadeel gehad van € 2,2 miljoen (risicodossier). Er is een reëel kans dat deze hogere kosten zich ook (voor een deel)  in 2022 en verder voordoen. We houden al voor een deel rekening met hogere kosten. Voor 2022 hebben we een risicoreservering opgenomen. Ook hebben we in de eerste kwartaalrapportage het budget voor de jeugdhulp met verblijf met € 0,6 miljoen verhoogd voor meer zorguren.
  • Door de problematiek bij Triade Vitree is ook de aanbesteding van de jeugdhulp met verblijf vertraagd. Er wordt gezocht naar  een tijdelijke aanbesteding van maximaal 2 jaar. Door effectieve inzet van intensief ambulante zorg en de versnellingsaanpak wordt er in die twee jaar wel gestuurd op transformatie, en lagere volumes in verblijf. Daar staat kostenstijging door vergoeding van reële tarieven tegenover. Bij de eerste kwartaalrapportage hebben we al rekening gehouden met een kostenstijging van 5% door het toepassen van reële tarieven.
  • Ook zijn we op dit moment bezig met een capaciteitsonderzoek bij de JGZ voor de toegang van de jeugdhulp. In 2022 is de capaciteit hiervan met  € 1,1 miljoen eenmalig verhoogd. Ook is eenmalig € 0,2 miljoen opgenomen om de casus regie veilig thuis bij de JGZ te versterken. We verwachten dat in ieder geval een deel van deze extra capaciteit structureel nodig zal zijn. We wachten hiervoor de uitkomst van het onderzoek af.

We gaan voor de 3e kwartaalrapportage een rapportage over de jeugdhulp maken

Hiertoe heeft u ons ook opgedragen via een motie bij de perspectiefnota. We zullen hierin de hierboven geschetste ontwikkelingen ook meenemen. Bij deze 2e kwartaalrapportage doen we geen budgettaire bijstellingen voor de jeugdhulp. Dit komt omdat onduidelijk is wat het financiële gevolg is van de geschetste ontwikkelingen. Ook lijken de kosten van de jeugdhulp zonder verblijf in 2022 zich redelijk conform de begroting te ontwikkelen.

Er zijn wel financiële afwijkingen op andere onderdelen van het sociaal domein

bedragen x € 1.000

progr

omschrijving

2022

2023

2024

2025

2026

P04

faillissement Flevostate

141

P04

motie Speelhaven (RG-130/2022)

-50

-50

-50

-50

P05

bijstandsverlening

-1.346

P05

diverse bijstellingen werk en inkomen

147

P05

jeugdfonds sport en cultuur 2021

255

P05

Tozo-uitkering 2020

P05

vereenvoudiging Besluit bijstand zelfstandigen (BBZ)

-852

P08

veiligheid en huisvesting wijkteams

-120

-120

-120

-120

-120

totaal

-1.775

-170

-170

-170

-170

Faillissement Flevostate

Bij de eerste kwartaalrapportage is dit als knelpunt meegenomen in 2022. Uiteindelijk zijn de extra kosten al in de jaarrekening 2021 opgenomen. Het geld is daarom in 2022 niet meer nodig.

motie Speelhaven (RG-130/2022)

Bij de perspectiefnota 2022 is de motie Speelhaven (RG-130/2022) aangenomen. Deze motie roept het college op om de bezuiniging bij de Schoor op de Speelhaven per 2023 voor minimaal 4 jaar terug te draaien. Dit verwerken wij nu in de begroting.

bijstandsverlening

Wij verwachten € 1,9 miljoen aan lagere inkomsten uit terugvordering en verhaal. Doordat er minder wordt teruggevorderd hoeven we ook € 1 miljoen minder in de voorziening voor oninbaarheid te storten. In totaal dus een nadeel van € 0,9 miljoen. Dit komt ten eerste door de beperktere capaciteit die tijdelijk beschikbaar was voor handhaving en onderzoek. Dit komt omdat het personeel is ingezet voor andere taken, zoals de handhaving van de quarantaineverplichtingen en leefgeld Oekraïners.

Ook zijn verbeteringen doorgevoerd op het gebied van handhaving door preventie/controle aan de poort en door de ontwikkelingen qua toepassen van menselijke maatwerk en meer werken vanuit de bedoeling van de wet. Dit zorgt er ook voor dat er minder of lagere terugvorderingen worden opgelegd.

Ook verwachten we een tekort van € 0,4 miljoen op de bijstandsuitgaven. We hebben minder mensen in de bijstand maar zien ook dat de kosten per klant stijgen. Ook maken er meer mensen gebruik van loonkostensubsidie. Bij de derde kwartaalrapportage stellen we de begroting nog een keer bij. Dan weten we beter wat de daadwerkelijke kosten zijn en hoeveel geld we van het Rijk krijgen. Het gaat om kleine verschillen. Als we over 2022 gemiddeld 27 klanten minder hebben dan we nu verwachten komen we uit met de uitkering van het Rijk.

diverse bijstellingen werk en inkomen

We stellen een viertal budgetten bij, per saldo levert dit een voordeel op van € € 0,15 miljoen:

  • er maken minder mensen gebruik van de individuele inkomenstoeslag. Het bedrag per aanvraag neemt wel toe. Hierdoor verwachten we € 0,06 miljoen minder uit te geven.
  • Er zijn ongeveer 30 mensen minder die beschermingsbewind nodig hebben. De bewindvoeringskosten per klant nemen wel ligt toe. Hierdoor verwachten we € 0,05 miljoen minder uit te geven.
  • we verwachten€ 0,13 miljoen minder personeelskosten voor inburgering door vacatures
  • We moeten investeringen doen in ICT. Het gaat om onder andere MijnInkomen en invoering van een kwaliteitssysteem. Hierdoor zijn de kosten € 0,10 miljoen hoger

jeugdfonds sport en cultuur 2021

In 2021 is er minder gebruik gemaakt van het jeugdfonds sport en cultuur. In 2020 was dit ook al zo. De verwachting is dat het aantal aanvragen in 2022 weer gaat stijgen doordat er minder beperkingen zijn door corona.

Tozo-uitkering 2020

In de jaarrekening 2021 hebben we een nadeel opgenomen van € 1,5 miljoen op de Tozo-uitkering 2021. Bij de accountantscontrole kon voor € 1,5 miljoen aan uitkeringen niet vastgesteld worden of deze juist waren verstrekt. Inmiddels heeft de accountant verder onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat de fouten en onzekerheden in 2020 veel kleiner waren. We zijn daarom in gesprek met het ministerie om dit geld alsnog te krijgen. Het ministerie heeft het verzoek afgewezen en de beschikking niet aangepast. We hebben nu de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de beschikking. Dit gaan wij doen, omdat wij het onterecht vinden dat we € 1,5 miljoen worden gekort terwijl uit onderzoek blijkt dat de fouten veel kleiner zijn.

vereenvoudiging Besluit bijstand zelfstandigen (BBZ)

Op 1 september 2021 is de TOZO-regeling gestopt. Door een plotselinge nieuwe lockdown heeft het kabinet per 1 oktober 2021 de toegang tot de BBZ simpeler gemaakt. Een maatregel was bijvoorbeeld om geen vermogenstoets meer te doen en geen eisen te stellen aan de startdatum van de onderneming. De regeling liep tot 1 april 2022. Door deze tijdelijke regeling zijn het aantal aanvragen voor de BBZ en de kosten enorm gestegen. We verwachten hierdoor een nadeel van € 1,7 miljoen. Andere gemeenten hebben ook hogere kosten. De vergoeding van de BBZ loopt via het macrobudget van de BUIG. Het is nog niet duidelijk of het Rijk deze kosten ook gaat vergoeden. We nemen daarom nu voorzichtigheidshalve een nadeel op. We zijn samen met andere gemeenten nog wel in gesprek met het Rijk over een vergoeding voor deze extra kosten. Tegenover dit nadeel staan € 0,9 miljoen aan lagere uitgaven voor levensonderhoud starters en de regulier BBZ.

veiligheid en huisvesting wijkteams

De wijkteams zijn gehuisvest in de wijk op laagdrempelige locaties die open toegankelijk zijn voor bewoners. Helaas is een aantal keer gebleken dat deze locaties onvoldoende veiligheid bieden voor de wijkwerkers: er zijn incidenten geweest met agressieve bewoners. Om dit structureel op te lossen is € 40.000 nodig.

Met de clustering van de wijkteams zijn de uitgaven voor huisvesting met € 80.000 gedaald. Er was een tekort van € 160.000. Hierdoor is er nu een structureel tekort van € 80.000 op de huisvesting van de wijkteams.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05