Zonder bedrijfsvoering kan de gemeente niet draaien
Met 'bedrijfsvoering' bedoelen we het gemeentepersoneel, de computers en ICT-systemen, onze gebouwen, onze financiën en dergelijke. Als de bedrijfsvoering niet goed werkt, kunnen we als gemeente onze taken niet goed uitvoeren. Zo moeten wij bijvoorbeeld meer kosten maken om onze ICT-systemen, ook op afstand, veilig te kunnen gebruiken. Ook is soms meer personeel nodig, bijvoorbeeld omdat onze contactcentrum steeds vaker gebeld wordt. Deze veranderingen nemen we op in deze risicogroep.
bedragen x € 1.000
omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | structureel |
---|---|---|---|---|---|---|
apparaatskosten W&I | 919 | |||||
voorziening spaarverlof | -3.100 | |||||
overhead | -891 | |||||
totaal | -3.072 |
Apparaatskosten Primair proces
Met het primaire proces bedoelen we het personeel wat zich bezig houdt met de directe uitvoering van gemeentelijke taken.
We hebben ook enkele voordelen op bedrijfsvoeringsfuncties van het primaire proces. Op de apparaatskosten wordt een voordeel verwacht van afgerond € 0,9 miljoen. De oorzaak hiervan is in belangrijke mate het niet kunnen vervullen van vacatures, waarvoor ook geen inhuur beschikbaar is. Verder zijn er medewerkers ingezet voor zogenaamde ‘crisisdossiers’ (hulp Oekraïne, KOTA-affaire e.d.), waarvoor aparte budgetten beschikbaar waren zodat deze formatie dus niet op het reguliere budget drukte.
We hebben een tekort van € 3,1 miljoen door de voorziening spaarverlof
Dit wordt met name veroorzaakt door de invoering van de voorziening spaarverlof. In gemeentelijke CAO 2022 is afgesproken dat ambtenaren verlof kunnen sparen. Hiermee kunnen zij langere periodes vrij nemen of bijvoorbeeld eerder met pensioen gaan. Alle gemeenten moeten van hun accountant hier een voorziening voor treffen.
Om de continuïteit van de werkzaamheden te kunnen garanderen moeten wij daarvoor geld apart zetten. Als dit spaarverlof wordt opgenomen hebben wij geld beschikbaar om ander personeel tijdelijk in te huren of extra mensen aan te trekken. Omdat ook uren van binnen het bovenwettelijke verlof onder deze regeling vallen moeten we nu ineens een grote voorziening treffen van ruim € 3 miljoen.
Overhead
De overhead werkt als ondersteuning van dit primaire proces. Het gaat bijvoorbeeld om ICT, HRM, financiën en dergelijke. Ook leidinggevende functies vallen hieronder.
nadelen overhead (€1,8 miljoen N)
Deze kosten zijn met name gemaakt voor het inhuren van medewerkers. Dit was nodig om bijvoorbeeld uitval door ziekte, zwangerschapsverlof of extra drukte op te kunnen vangen. Ook hebben we enkele garantiebanen wat boven op de bestaande formatie komt. De grootste posten zijn:
- werk & inkomen (€ 0,5 miljoen)
- zorg & welzijn (€0,4 miljoen)
- veiligheid en bestuursondersteuning (€ 0,5 miljoen)
- financiën en ICT (€0,4 miljoen)
voordelen overhead (€ 0,9 miljoen V)
Ook zijn er enkele voordelen te melden op de overhead. We hebben bijvoorbeeld minder facilitaire kosten gemaakt omdat nog vele medewerkers thuis werken. Dit levert eenmalig € 0,2 miljoen op door lagere kosten voor bijvoorbeeld beveiliging van het stadhuis. Door vacatures bij burgerzaken en informatie & veiligheid is er € 0,4 miljoen minder uitgegeven. Daarnaast is er nog een voordeel van € 0,3 miljoen bij communicatie door extra opdrachten waar ook inkomsten tegenover staan.