4e kwartaal

Afwijkingen per risicogroep

Hier melden we knelpunten die we niet aan een risicogroep kunnen toewijzen

We zijn nog bezig met het project risicomanagement. Zodra dit is afgerond en de risicogroepen vaststaan kunnen we de risico's goed toewijzen. Tot die tijd gebruiken we de categorie 'overig'.

bedragen x € 1.000

omschrijving

2022

2023

2024

2025

2026

structureel

commercieel en strategisch vastgoed

200

huurgronden

195

afvalinzameling

800

groenonderhoud Tomingroep

-700

beheer en onderhoud openbare ruimte

-900

milieubeheer

400

fractievergoedingen

131

economische ontwikkeling

75

huisvesting speciaal onderwijs

doorbelasting begeleiding opvang Oekraïners

562

eerste inrichting schoolgebouwen

500

volwasseneneducatie

104

aftoppen egalisatiereserve instellingen

-150

-150

dierenasiel

-300

-140

binnen- en buitensport

300

cultuur

500

totaal

1.867

-140

-150

-150

Bij het commercieel en strategisch vastgoed verwachten we per saldo een voordeel.

Dit komt doordat we de voormalige Popzaal aan de Koetsierbaan en het Alnovum gebruiken voor het opvangen van vluchtelingen. Hierdoor verhuren we leegstaande gebouwen. Dit levert € 200.000 extra op.

Bij de huurgronden verwachten we een voordeel van € 0,2 miljoen

Voor het beheer van onze erfpacht- en huurgronden was minder inzet nodig dan begroot. Hierdoor is er een voordeel van € 0,2 miljoen.

We houden € 0,8 miljoen over op de afvalinzameling

Bij de 2de kwartaalrapportage 2022 is € 700.000 extra budget beschikbaar gesteld voor de continuïteit van de afvalinzameling. Uiteindelijk hebben we dit geld niet volledig nodig gehad en hebben wij hier € 0,2 miljoen op overgehouden.
Door de uitgestelde besluitvorming rondom het nieuwe afvalinzamelsysteem zijn de begrote kosten € 0,6 miljoen lager uitgevallen. Dit komt omdat wij kosten en investeringen zoveel mogelijk uitstellen omdat wij overgaan op een nieuw inzamelsysteem. Ook zijn een aantal uitgaven vertraagd door latere levering vanuit de leverancier.

We komen € 0,7 miljoen tekort op het groenonderhoud van de Tomingroep

De Tomingroep vraagt extra geld voor het beheer en onderhoud van de stad over de jaren 2021 en 2022. Eerder gaven we ze hiervoor al een extra bedrag van € 740.000 per jaar, maar Tomin heeft aangegeven dat dit verhoogd moet worden. Ze willen voor deze 2 jaar € 1 miljoen extra. Voor € 0,3 miljoen kunnen we dit betalen uit onze reguliere budgetten voor re-integratie, waardoor er een nadeel overblijft van € 0,7 miljoen.

Op het beheer en Onderhoud van de stad verwachten we € 0,9 miljoen tekort

Voor € 0,3 komt dit doordat we minder personeel hebben kunnen doorbelasten dan we vooraf hadden gedacht. Daarnaast hebben we dit jaar te maken gehad met een grote storm die veel schade heeft aangericht. Dit heeft ons € 0,2 miljoen extra kosten opgeleverd. Daarnaast zijn de kosten voor het dagelijks onderhoud € 0,3 hoger uitgevallen. Tot slot hebben we nog € 0,1 miljoen extra kosten gehad aan evenementen in de stad.

We houden € 0,4 miljoen over op Milieubeheer

Lagere kosten door een tekort aan medewerkers bij de omgevingsdienst Flevoland. Daardoor is er ook minder werk uitgevoerd door de omgevingsdienst. Verder hebben we nog geld van de omgevingsdienst gekregen voor dwangsommen.

We ontvangen € 0,1 miljoen aan fractievergoedingen terug

Elke fractie krijgt jaarlijks een fractievergoeding. Na 4 jaar wordt gekeken hoeveel geld daadwerkelijk is besteed. Het geld dat niet is uitgegeven wordt teruggestort naar de gemeente. Uit de inventarisatie is gebleken dat er in totaal € 131.000 niet is uitgegeven.

Op de activiteiten voor economische ontwikkeling blijft € 0,1 miljoen over

Op de activiteit economische ontwikkeling vallen de kosten van een aantal projecten lager uit dan begroot. Deze kleine verschillen tellen op tot een voordeel van € 75.000.

We stellen voor om huisvesting voor speciaal onderwijs te realiseren (ZMOLK)

Op dit moment hebben we schoolgebouwen in Almere waar speciaal onderwijs voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen / leerlingen wordt gegeven. De kinderen waar het hier om gaat kunnen echter niet goed tegen prikkels, en kunnen daarom niet les krijgen op deze bestaande locaties. Daarom worden de leerlingen op dit moment vervoerd naar andere locaties. Dat is niet wenselijk. Het benodigde investeringskrediet is € 1,3 miljoen. De structurele lasten van € 65.000 bestaan uit de kapitaallasten van de investering, het terreinonderhoud en de gebouwgebonden exploitatielasten. Omdat de aanvraag voldoet aan onze verordening kunnen wij deze niet weigeren. We denken dat we ongeveer hetzelfde bedrag kunnen besparen op het leerlingenvervoer. Dit komt omdat de leerlingen minder ver hoeven te reizen. Omdat de totale kosten van het leerlingenvervoer één keer per jaar worden geactualiseerd weten we dit pas zeker bij de programmabegroting 2024.

We houden € 0,5 miljoen over voor het realiseren van de opvanglocaties voor Oekraïners

Wij hebben kosten gemaakt voor het transformeren van een aantal locaties tot een opvanglocatie voor Oekraïners. Deze kosten kunnen wij bij het Rijk declareren.

We houden € 0,5 miljoen over op de eerste inrichting schoolgebouwen

Op dit budget blijft € 0,5 miljoen over. Dit komt doordat er voor 2 scholen lagere aanvragen voor eerste inrichting en meubilair zijn gedaan. Op basis van een normenkader berekenen we wat een school nodig heeft. We zien dat niet altijd dit volledige bedrag nodig is. Scholen maken bijvoorbeeld gebruik van bestaande middelen.

De kosten voor volwasseneducatie zijn € 0,1 miljoen lager

Van het Rijk ontvangen we een decentralisatie uitkering voor volwasseneneducatie. Dit is bijvoorbeeld voor de aanpak laaggeletterdheid. De middelen van de decentralisatie uitkering hebben we niet geheel kunnen besteden is, en daarom is er ook op het reguliere budget in 2022 onder uitputting ontstaan.

We hebben een fout gemaakt in de begroting voor het aftoppen van de egalisatiereserve instellingen

Bij de programmabegroting 2021 heeft u besloten dat de reserves bij de subsidiepartners maximaal 10% van de omzet mag zijn. Instellingen die meer reserves hebben krijgen tijdelijk minder subsidie. Per ongeluk hebben we die verlaging van de subsidie ook in 2026 ingeboekt. Dat was niet de bedoeling. Dit herstellen we nu.

Het openhouden van het dierenasiel kost vooralsnog € 0,4 miljoen extra

In de raadsbrief 'toekomst bestendig dierenasiel Almere' hebben wij u geïnformeerd over de situatie bij het dierenasiel. We hebben u ook verteld over het onderzoek dat we doen om het dierenasiel financieel gezond te maken.
De laatste maanden is ons gebleken dat dit extra geld gaat kosten. Dit geld is nodig om het dierenasiel open te houden. Het eigen vermogen moet worden aangevuld en schulden moeten worden afgelost en het pand moet worden opgeknapt. Verder hebben we extra geld nodig voor het onderzoek. Het gaat om de kosten van een projectleider, advies omtrent governance en vastgoed. Als het onderzoek klaar is komen we met een aanvraag voor extra geld voor nieuwbouw of renovatie van het pand.

We houden € 0,3 miljoen over op de binnen- en buitensport

Na het opheffen van de coronamaatregelen zien we dat de reserveringen voor sportvoorzieningen zich op het pre-corona niveau herstellen. We ontvangen daarom € 0,3 miljoen extra inkomsten. We gaan onderzoeken of we dit ook structureel in de begroting kunnen verhogen.

We houden € 0,5 miljoen over op corona middelen voor cultuur

Bij cultuur blijft er € 1,4 miljoen over op de rijksmiddelen van corona. Hiervan wordt € 0,9 miljoen doorgeschoven naar 2023. Dit is toegelicht in de bijlage als 'projectvertraging' in deze kwartaalrapportage. Deze € 0,5 miljoen kan vrijvallen. Een verklaring voor de onderbesteding is onder meer dat het herstel van de culturele sector na corona nog erg moeizaam gaat. Bezoekers blijven nog in groten getale weg en het is bovendien lastig om het juiste personeel te vinden. Hierdoor is het afgelopen jaar het aantal aanvragen voor transformatie achtergebleven bij onze verwachtingen.

Deze pagina is gebouwd op 04/14/2023 12:23:57 met de export van 04/14/2023 11:53:05